در برنامه "دانشكده اقتصاد ورزشی" دوشنبه 22 مهر، محمد حسین انصاری، كارشناس اقتصاد و بازاریابی، در خصوص تأثیر میزبانی رویدادهای مهم بر اقتصاد كشورها توضیحاتی را بیان كرد.
به گزارش رادیو ورزش؛ محمد حسین انصاری، كارشناس اقتصاد و بازاریابی، در ارتباط با موضوع برنامه گفت: رویدادهای بزرگ ورزشی در اقتصاد مانند یك كاتالیزور عمل می كنند. اگر كشوری از لحاظ وضعیت اقتصادی، شرایط مثبتی داشته باشد، میزبانی رویدادهای بزرگ كمك می كند كه شرایط اقتصاد آن كشور بهتر شود؛ اگر هم وضعیت اقتصادی كشور مطلوب نباشد و در ركود باشد، برگزاری رویدادهای بزرگ به شدت باعث آسیب به آن اقتصاد خواهد شد؛ به طور مثال كشور برزیل كه میزبانی المپیك را برعهده گرفت، شرایط اقتصادی بدی پیدا كرد.
آن زمانی كه برزیل میزبان المپیك شد، دوره ركودهای اقتصادی شروع نشده بود؛ پس از گذشت یك مدت بحران اقتصادی جهانی شروع شد و این كشور را به شدت درگیر كرد. شانس بزرگی كه برزیل آورد، این بود كه 2 رویداد بزرگ مثل جام جهانی و المپیك را در 2 سال پیاپی برگزار كرد و خیلی از هزینه های برگزاری این رویدادها برایش سرشكن شد.
وی تصریح كرد: كشورهای توسعه یافته به دلیل اینكه زیرساخت های آماده دارند با میزبانی رقابتهای مهم به سود خواهند رسید. اگر كشوری زیرساخت های لازم را نداشته باشد و بخواهد میزبانی چنین رقابتهایی را برعهده بگیرد، متحمل هزینه های بسیار زیادی خواهد شد. كشوری مثل ما معضل فرودگاه، هتل، ورزشگاه و حمل و نقل دارد و اگر بخواهیم همه این موارد را اصلاح كنیم، چندین میلیارد دلار باید هزینه كنیم. طبعتاً سود بازیها و كمك هایی كه از سوی نهادهای ورزشی می شود، آنقدر نیست كه این موارد را پوشش بدهد.
انصاری، درباره شرایط ژاپن برای میزبانی المپیك 2020 گفت: ژاپن كشوری است كه از لحاظ اقتصادی جزء كشورهای قدرتمند دنیا محسوب می شود و هر ساله رشد اقتصادی خوبی را تجربه می كند. زیرساخت های خوبی در این كشور وجود دارد و در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی از تجربه خوبی بهره مند است. این كشور با توجه به اینكه یك كشور صنعتی است، توانسته اسپانسرهای خوبی را جذب كند و از لحاظ هزینه های برگزاری یك مقدار خیالش راحت است.
برنامه دانشكده اقتصاد ورزشی، با اجرای محمودوند، روزهای دوشنبه ساعت 13:05 به مدت 25 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.