برنامه "دانشكده اقتصاد ورزشی" دوشنبه 21 مرداد، با حضور دكتر صمدی، مدرس دانشگاه و كارشناس اقتصاد، به موضوع همراهی هواداران و نقش آن در قهرمانی یك تیم پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو ورزش؛ دكتر صمدی، كارشناس اقتصاد، در خصوص موضوع برنامه اظهار كرد: مسئله همراهی یا عدم همراهی هواداران یكی از موضوعاتی است كه امروزه در قهرمانی یك تیم ورزشی بسیار اثرگذار است. با مراجعه به وقایع ورزشی مختلف حتماً صحنه هایی برایمان تداعی می شود كه یك تیم به رغم ضعفی كه در مقابل حریفش داشته، در فضای میدان توانسته كارهایی را انجام بده و طوری ورزش كند كه حریفش را شكست بدهد یا یك تیمی علی رغم توانمندی، وقتی در یك میدان ورزشی قرار می گیرد، تحت تأثیر عوامل مختلفی كه یكی از مهمترین آنها بحث همراهی یا عدم همراهی هوادارن است در این عرصه با شكست مواجه می شود.
وی تصریح كرد: امروزه تولیدكنندگان ملیت های مختلفی كه در جهان به تولید می پردازند، در حقیقت بازیكنان تیم ملی هر كدام از این كشورها هستند و مصرف كنندگان به منزله هواداران، نقششان می تواند در قهرمانی این اقتصاد تعیین كننده باشد. اینطور نیست به دلیل اینكه درگیر مسئله جنگ اقتصادی هستیم و تحریم ها به اقتصاد ایران فشار آورده است، ضرورت حمایت از تولیدات و كالاهای ایرانی ایجاب كرده باشد به مسئله هوادار توجه كنیم؛ بلكه وقتی به ادبیات آكادمیك در حوزه مصرف مراجعه می كنیم، با پدیده ای تحت عنوان مصرف متعصبانه یا مسئله قوم مداری در مصرف مواجه می شویم. این مسئله برای كشورهای مختلف مهم است.
دكتر صمدی، ادامه داد: اگر ژورنال های معتبر اروپایی یا آمریكایی را در حوزه اقتصاد یا بازرگانی مطالعه كنیم، به كثرت با مقالاتی مواجه می شویم كه به مسئله تعصب مصرف كنندگان پرداخته اند و هدفشان این بوده كه سطح تعصب مصرف كنندگان مختلف، در جوامع گوناگون را اندازه گیری كنند؛ حتی كار به جایی رسیده كه یك شاخص بین المللی با عنوان مقیاس گرایشات قوم مدارانه مصرف كننده برای آن طراحی شده است. این شاخص امروزه به عنوان یك شاخص بین المللی معتبر روی میز اقتصاددانان قرار دارد.
برنامه دانشكده اقتصاد ورزشی، روزهای دوشنبه هر هفته، ساعت 12:30 به مدت 30 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.