از ساعت به مدت

رادیو ورزش

دانشكده اقتصاد ورزشي

رابطه قدرت سیاسی، اقتصادی و رسانه در ورزش

در برنامه "دانشكده اقتصاد ورزشی" دوشنبه 17 تیر، دكتر معصومی نیا، مدرس دانشگاه و كارشناس حوزه اقتصاد سیاسی، در خصوص اثرات قدرت سیاسی، اقتصادی و رسانه بر یكدیگر توضیحاتی را ارائه كرد.

1398/04/17
23:07

به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر معصومی نیا، مدرس دانشگاه و كارشناس حوزه اقتصاد سیاسی، درباره ارتباط 3 ضلع قدرت سیاسی، اقتصادی و رسانه اظهار داشت: وقتی گفته می شود اقتصاد سیاسی، منظور این است كه بین اقتصاد و سیاست هیچ فاصله ای وجود ندارد. در اقتصاد سیاسی ورزش با 3 ضلع قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی و قدرت رسانه مواجه هستیم كه دو به دو با هم رابطه دارند. قدرت رسانه برای تحریك مصرف در خدمت قدرت اقتصادی است و قدرت اقتصادی هزینه های قدرت رسانه را تأمین می كند. از طرفی هم قدرت سیاسی، قدرت رسانه و قدرت اقتصادی را در دست می گیرد؛ در واقع رسانه و قدرت اقتصادی در خدمت قدرت سیاسی قرار می گیرند كه قدرت سیاسی بتواند به حیات خود ادامه بدهد. بنابراین همه متقابلاً با هم رابطه دارند.

وی، همچنین در خصوص جایگاه ورزش و پدیده تبلیغات بازرگانی در ورزش، گفت: پدیده بازرگانی هم عاملی است كه 3 ضلع بالا را به هم پیوند می دهد. در ورزش بازیكنان بیلبوردهای متحرك هستند كه برای تبلیغ كالا در خدمت رسانه قرار می گیرند. اگر این تبلیغات بازرگانی نباشند، رابطه ای بین قدرت اقتصادی و رسانه شكل نمی گیرد. رسانه از لحاظ مالی نیاز به پول و تأمین هزینه دارد و این هزینه را قدرت اقتصادی تأمین میكند و قدرت اقتصادی نیاز به القای مصرف برای طبقات مختلف اجتماعی دارد كه این عامل را رسانه برای آن تأمین می كند. اگر قدرت رسانه شكل نگیرد، قدرت های سیاسی نمی توانند بر ذهن مخاطب اثر بگذارند و فرآیند سیاسی جامعه را به سمت و سویی كه می خواهند سوق بدهند.

دكتر معصومی نیا، در پاسخ به این سوال كه آیا شأن اصلی بازیكن در زمین ورزشكار بودنش است و یا اكنون شأن دیگری دارد، تصریح كرد: قطعاً اگر تبلیغ نباشد، اصلاً صنعتی به نام صنعت ورزش شكل نمی گیرد. دلیل اینكه اكنون از ورزش به صنعت یاد می كنند، این است كه در كنار قدرت اقتصادی، مصرف زدگی را تبلیغ می كند. ورزشكاران صرفاً یك سری بازیكنان نیستند كه ورزش می كنند. اینجا اصلاً ورزش موضوعیت خود را از دست داده و آن چیزی كه مهم شده، تأثیری است كه ستاره ها در تبلیغ كالا دارند.

برنامه دانشكده اقتصاد ورزشی، روزهای دوشنبه هر هفته، ساعت 12:30 به مدت 30 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
دانشكده اقتصاد ورزشی