برنامه اقتصاد و كارآفرینی دوشنبه 23 اسفند با حضور مهدی بیگلری، صاحب امتیاز روزنامه پیروزی و كارشناس حوزه رسانه و یعقوب سالكی نیا، مدیر هفته نامه فوتبالیست ها به بررسی نقش رسانه در رشد و توسعه اقتصادی ورزش اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ مهدی بیگلری، صاحب امتیاز روزنامه پیروزی و كارشناس حوزه رسانه پیرامون شبكه های تخصصی اظهار كرد: روزنامه نگاری توسعه بخشی از حوزه روزنامه نگاری است كه اصولی برای آن تعریف شده. ما در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری خیلی دیر به فكر راه اندازی شبكه های تخصصی افتادیم. به دلیل كمبود زمان پخش، بسیاری از رشته ها در رسانه های دیداری و شنیداری آنتن ندارند و بیشتر زمان پخش به ورزش های پرطرفداری مانند فوتبال اختصاص می یابد. كشورهایی كه در ورزش سرمایه گذاری جدی می كنند توسعه رسانه های تخصصی را هم به موازات آن به پیش می برند.
بیگلری در مورد نقش رسانه در الگوسازی جوانان بیان كرد: اكثر جوانان كشور ما در ورزش به دنبال الگو هستند. وقتی تلویزیون بارها صحنه وزنه زدن حسین رضازاده را با فریاد یا ابوالفضل نشان داد این پوشش رسانه ای باعث شد كه مراجعه كنندگان بیشتری به وزنه برداری روی آورند و در سال های بعد استعدادهای بیشتر در وزنه برداری پیدا شود كه در واقع این كار را رسانه انجام داد.
یعقوب سالكی نیا، مدیر هفته نامه فوتبالیست ها و از فعّالین حوزه اقتصاد ورزشی درخصوص تاثیرگذاری رسانه در توسعه اقتصادی ورزش توضیح داد: تجاری شدن و رشد و توسعه ورزش فقط به مدد رسانه اتفاق می افتد و این رسانه ها هستند كه می توانند رشته ورزشی را كوچك یا بزرگ نشان دهند و وقتی رشته ای دیده شود به اقتصاد آن ورزش هم كمك خواهد شد.
از رسانه ها انتظار می رود كه بتوانند نقاط ضعف ورزش را هم پوشش دهند. اینجاست كه نقش توسعه محور رسانه مشخص می گردد. صرف تبلیغ در حوزه ورزش كافی نیست و بسترها نیز باید فراهم شود.
ما با علم ورزش سر و كار داریم. ورزش سرگرمی نیست بلكه صنعت است. اخیراً رسانه های ورزشی كشور نیز در این حوزه ورود پیدا كرده اند. امید فعّالان صنعت ورزش كشور تنها رسانه ها هستند و رسانه ها چون ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد حرف اول را می زنند.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی دوشنبه 23 اسفند كاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای حامد صفری تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 13:30 دوشنبه ها به مدت 25دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.