برنامه "اقتصاد و كارآفرینی" دوشنبه 16 بهمن، در گفتگو با دكتر بابك ضیاء، عضو هیأت علمی دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، به موضوع مدیریت ارتباط با مشتری در كسب و كارهای آنلاین اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر بابك ضیاء، عضو هیأت علمی دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، درتشریح مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فضای كسب و كارهای آنلاین اظهار داشت: مدیریت ارتباط با مشتری با كمك نرم افزارها و توسط سازمان ها شناسایی می شود. مدیریت ارتباط با مشتری در حقیقت ارتباطی است كه بین یك كسب و كار الكترونیك و مشتریان ایجاد می شود كه در اغلب موارد این مشتریان غیر قابل دیدن هستند.
اگر به كسب وكارهای الكترونیك موفق دنیا و ایران نگاه كنیم، متدی دارند كه بتوانند با مشتری ارتباط برقرار كنند و خواسته مشتری غیر فیزیكی خود را به محصول و خدمت تبدیل كنند.
وی، تصریح كرد: مسیرها و كانالهای مختلفی وجود دارد كه یكی از آنها شبكه های اجتماعی است. این كسب و كارها درون وب سایت ها به شكل لینك هستند و از طریق آن سعی می كنند تولید محتوا كرده و مشتری را پیدا كنند.
منطق دیگر توزیع مدیریت ارتباط با مشتری درباره كسب و كارهای دیجیتال و آنلاین منطق باشگاه مشتریانی است كه تشكیل می دهند و بحث عضویت و ثبت نام را دارند. مشتری هم از طریق ایمیل، تلفن و كانال های الكترونیك پیدا می شود و نیاز و درخواستش مورد بررسی قرار می گیرد.
دكتر ضیاء اضافه كرد: در واقع كسب و كارهای الكترونیك پلتفرم های مختلف را تست می كنند تا به مشتری وصل شوند. آخرین مدل پلتفرم ها، اپلیكیشن هایی هستند كه به شكل میانجی بین كسب و كار و مشتری روی گوشی ها نصب می شود. ابزارهای علمی و نسل سومی تحلیل كمی هم وجود دارد كه رفتار مصرف مشتری توسط آنها بدست می آید.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی، با اجرای عباس فرهمندمهر، دوشنبه ها 23:00 به مدت 30 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش پخش می شود.