برنامه "اقتصاد و كارآفرینی" دوشنبه 1 بهمن، در گفتگو با دكتر نادر سید امیری، عضو هیأت علمی دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، به موضوع استراتژی های بازاریابی در فضای مجازی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر نادر سید امیری، عضو هیأت علمی دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، در ارتباط با موضوع برنامه گفت: در بحث بازاریابی فلسفه ها و دیدگاه های مختلفی برای مفهوم بازاریابی داریم كه این فلسفه ها و دیدگاه های مختلف منجر به ایجاد فرآیندهای متناوت و در نهایت مدیریت بازاریابی با رویكردهای مختلف می شود.
اخیراً در بحث بازاریابی تأكید بسیار زیادی بر رویكرد بازاریابی اجتماعی و مشتری محور وجود دارد. تأكید بر این است كه مشتری با وجود نیازهایش می تواند منبع خیلی خوبی برای كسب و كارها از بعد تولید محصول و خدمات جدید باشد. بنابراین در رویكرد فلسفه بازاریابی جدید تأكید روی شناخت نیاز مشتری و تولید محصولات و خدمات متناسب با بخش بندی بازار است كه قرار است نیازهای آنها پاسخ داده شود.
دكتر امیری ادامه داد: از طرف دیگری فضاهای مختلفی برای این رویكرد وجود دارد. اگر یك زمانی برای شناخت نیاز مشتریان باید به صورت میدانی و حضوری كار تحقیقات بازاریابی می كردیم، اكنون تحقیقات بازاریابی با استفاده از فضای مجازی و آنلاین هم امكان پذیر است. در این زمینه بازاریابی محتوا در شبكه های اجتماعی خیلی به ما می تواند كمك كند تا بتوانیم فعالیت ماركتینگ را انجام دهیم.
وی، در پاسخ به این سوال كه در حال حاضر چطور می توانیم در بازار داخلی ایران مشتریان را بشناسیم؛ به نیازهایشان پی ببریم تا بتوانیم به آنها پاسخ بدهیم، بیان كرد: مكانیزم مشخصی به نام تحقیقات بازاریابی یا ماركتینگ در بازاریابی وجود دارد. تحقیقات بازاریابی با هدفهای مختلفی انجام می شود و معمولاً مسئله محور است؛ یعنی ما بر اساس برنامه ای تحقیقات بازاریابی را انجام می دهیم.
یكی از مسئله ها می تواند این سوال ذهنی را برای صاحبان كسب و كار ایجاد كند كه مشتریان ما چه كسانی هستند و چه نیازهایی دارند. ما با این سوال به سراغ انجام فرآیندی به نام تحقیقات بازار می رویم. تحقیقات بازاریابی یك فرآیند مشخص و علمی، اما عملیاتی و اجرایی است و فرآیندش با ابزارهای مختلفی انجام می شود.
در فرآیند تحقیقات بازاریابی ابزار ما می تواند پرسش از مشتریان و افرادی كه به طور بالقوه می توانند به جمع مشتریان ما بپیوندند، باشد. ما می توانیم با استفاده از ابزارهایی مثل پرسشنامه، مصاحبه با خبرگان و نخبگان آن صنعت و حتی روش های جدیدتری مانند استفاده از دیتاماینینگ و تست ماینینگ در فضای مجازی، مشتریان را شناسایایی كنیم؛ نیازهایشان را استخراج كنیم؛ آنها را دسته بندی كنیم؛ محصول را با المان ها، پكیج مشخص، برند مشخص، قیمت متناسب با طبقه اجتماعی و سبك زندگی آنها و نیز دسترسی متناسب با راحتی آنها در اختیارشان قرار دهیم.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی، با اجرای عباس فرهمندمهر، كاری از گروه علوم ورزشی است كه دوشنبه ها 23:00 به مدت 30 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش پخش می شود.