برنامه "اقتصاد و كارآفرینی" دوشنبه 22 بهمن، با دكتر بابك ضیاء، عضو هیأت علمی دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، در ارتباط با روش های كاهش هزینه در تبلیغات كسب و كارهای جدید به گفتگو پرداخت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر بابك ضیاء، عضو هیأت علمی دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال كه پشنهاد شما برای هزینه كرد در تبلیغات برای استارت آپ ها و كسب و كارهای آنلاین چه است، اظهار داشت: معمولاً در كسب و كارهای سنتی، هزینه های تبلیغات و هزینه هایی كه مربوط به بازاریابی و و فروش است، وقتی صرف می شود كه محصول و خدمت طراحی شده؛ محصول تولید زیاد داشته و یا خدمت به شكل وفور وجود دارد. بنابراین كسب و كارهای سنتی و متوسط بعد از تولید زیاد به دنبال تبلیغات و هزینه می روند.
خوشبختانه این موضوع برای استارت آپ ها می تواند زودتر حل شود، آن هم با مدل های خوب تجاری سازی است. ما وقتی ایده ای را به عنوان ایده استارت آپی و كسب و كار نوپا داریم، آن ایده در هر شكلی مورد امكان سنجی اقتصادی، مالی و فنی و تكنولوژی قرار می گیرد. این ایده اگر در یك مرجع استراتژی پایلوت و تست شود، پتنت ایده در می آید و ایده مالكیت فكری پیدا می كند. ایده قبل از اینكه تبدیل به یك محصول یا خدمت زیاد استرات آپی شود، تجاری سازی می شود.
دكتر ضیاء، خاطرنشان كرد: كسب و كارهای نوپا باید سعی كنند با تجاری سازی درست هزینه تبلیغاتشان را بسیار كم كنند. تجاری سازی درست زمانی اتفاق می افتد كه هنوز محصول كاملاً به بازار نرفته است و ما سعی می كنیم مفهوم آن محصول و خدمت را زودتر به بازار معرفی كنیم. اگر كارآفرینان در مرحله ای كه هنوز محصول و خدمت رونمایی نشده است، بتوانند مفهوم و ارزش پیشنهادی كه مشتری درك می كند را به بازار برسانند، هزینه تبلیغات به مراتب كمتر از وقتی است كه محصول تولید شود و نیاز به تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد شهری داشته باشد.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی، با اجرای عباس فرهمندمهر، دوشنبه ها 23:00 به مدت 30 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش پخش می شود.