برنامه "اقتصاد و كارآفرینی" دوشنبه 1 مرداد، در گفتگو با صادق رئیسی كیا، حقوقدان و مدیر عامل اسبق باشگاه راه آهن، رویكرد اقتصادی برگزاری رویداد جام جهانی را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش رادیو ورزش؛ صادق رئیسی كیا، مدیر عامل اسبق باشگاه راه آهن، در پاسخ به این پرسش كه برگزاری رویداد بزرگی مثل جام جهانی چه تأثیراتی برای كشور میزبان دارد، عنوان كرد: اگر بخواهیم تأثیرات اقتصادی رویدادی به بزرگی جام جهانی را برآورد كنیم به تأثیرات اقتصادی بلند مدت و دوره برگزاری می توانیم اشاره كنیم. تأثیرات اقتصادی بلند مدت رویدادهای ورزشی تقریباً 8 سال قبل از برگزاری رویداد شروع می شود و تا 4 سال بعد از رویداد را هم پوشش می دهد. بدین معنی كه تقریباً یك دوره 12 ساله را از زمانیكه پیشنهاد میزبانی داده می شود تا زمانیكه میزبانی اتفاق می افتد و 4 سال بعد كه میزبانی به كشور دیگر منتقل می شود، ادامه پیدا می كند.
وی، تصریح كرد: روس ها در برآوردی كه داشته اند، اعلام كردند حدود 13 میلیارد دلار تا زمان برگزاری رویداد هزینه كرده اند. كشور میزبان باید در یك دوره زمانی 6 ساله برای احداث استادیوم ها، كمپ های تمرینی، تقویت زیرساخت های میزبانی، هتل ها، مراكز درمانی، پوشش رسانه ای و غیره هزینه كند و این مسئله باعث ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در سطح كشور می شود. میزبانی چنین رویدادی برند كشور میزبان را تقویت می كند؛ به طور مثال روسیه از زمانیكه پیشنهاد میزبانی را داد و میزبانی را گرفت تا برگزاری رویداد در سطح اخبار رسانه ای ورزش در دنیا قرار داشت و در سال برگزاری رویداد در صدر اخبار رسانه ای جهان قرار گرفت.
رئیسی كیا، اضافه كرد: غربی ها به دلیل مسائل و مشكلاتی كه با روس ها بر سر اكراین و سایر مسائل داشتند، تحریم هایی را علیه روسیه وضع كرده بودند و سعی داشتند القا كنند كه روس ها منزوی هستند و جایگاهی در جام جهانی ندارند. دستاورد بزرگ روسیه این بود كه دقیقاً در همین بازه زمانی در صدر اخبار رسانه ای جهان قرار گرفت. رویدادی را برگزار كرد و تعامل خود را با دنیا نشان داد. این كشور توجه مردم دنیا را به اقتصاد، ورزش، زیرساخت ها و گردشگری خود جلب كرد.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی، با اجرای عباس فرهمندمهر، كاری از گروه علوم ورزشی است كه دوشنبه ها 13:35 به مدت 25 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش پخش می شود.