برنامه "اقتصاد و كارآفرینی" دوشنبه 3 اردیبهشت، با دكتر نازنین راسخ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم ورزش، با موضوع بازاریابی كارآفرینی به گفت و گو پرداخت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر نازنین راسخ در تشریح مفهوم بازاریابی كارآفرینی اظهار داشت: این علم جدید حدود 30 سال است كه در سراسر جهان توسعه یافته است و این مفهوم بین دو علم بازاریابی و كارآفرینی تعریف می شود. آنچه كه در بازاریابی كارآفرینی اهمیت دارد، نتیجه تفسیری كارآفرینانه از اطلاعات، تصمیم گیری و اقدامات بازاریابی است. یعنی برای كارآفرینی، در ابتدا باید تمهیدات و بستر مناسب برای بازاریابی فراهم شود.
وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: نخست باید دانست مشتریان ما چه كسانی هستند، در چه قسمتی از بازار می خواهیم فعالیت داشته باشیم، آنها چه نیازی دارند و از چه محلی می توان توزیع كالا یا خدمات را انجام داد. اكنون كیفیت بسیاری از محصولات، مشابه به هم هستند و گاهی مشتریان به خاطر تجربه خوبی كه از یك خرید دارند، به سمت یك برند كشیده می شوند.
دكتر راسخ در مقایسه بازاریابی سنتی و بازاریابی كارآفرینی عنوان كرد: بازاریابی های سنتی منحصراً مشتری محور هستند. اما در بازاریابی كارآفرینی هم مشتری و هم كارآفرین عواملی هستند كه می توانند استراتژی، فرهنگ و رفتار یك شركت را تحت تأثیر خود قرار دهند. تمام هدف بازاریابی كارآفرینی، مشتری مداری و شناسایی نیازهای مشتریان است.
وی در تعریف بازاریابی محتوایی نیز یادآور شد: در بازاریابی محتوایی گفته می شود كه فروشنده باید سعی كند اطلاعات كافی در رابطه با محصول به خریدار بدهد و اینطور نباشد كه حتماً محصول خود را به مشتری بقبولاند و تنها در این صورت است كه مشتریان ثابت و وفاداری برای آن فروشگاه ایجاد می شود.
این محقق افزود: متأسفانه در بررسی هایی كه صورت گرفته مشخص شده بازاریابان تحقیقات جامعی از بازار انجام نمی دهند و این علت شكست كسب و كارهای جدید است.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی، با اجرای عباس فرهمندمهر، كاری از گروه علوم ورزشی است كه دوشنبه ها ساعت 13:35 به مدت 25 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.