همزمان با برگزاری آخرین رقابتهای حساس فوتبال در قطر، «رادیو جامجهانی» هم به روزهای پایانی خود نزدیك میشود.
جامجهانی 2022 قطر به روزهای حساس و پایانی خود نزدیك شده است. معاونت صدا رسانه ملی هم در این مدت و همزمان با بزرگترین و هیجان انگیزترین رقابتهای جهانی فوتبال و در راستای تحقق سیاستهای رسانه ملی (هویتمحوری و عدالتگستری) با افتتاح رادیوی فصلی با عنوان «رادیو جام جهانی» در كنار هواداران و دوستداران فوتبال بود. این رادیو كه در مركز كیش مستقر است، بازیهای این رقابت بزرگ را به صورت زنده توسط تیمهای مختلفی گزارش میكند. با وجود رشد فناوری ممكن است دسترسی آسان به تلویزیون و رسانههای دیداری فراهم نباشد، به همین دلیل پخش گزارش رقابتهای حساس ورزشی از شبكههای رادیویی از جمله رادیو ورزش و جامجهانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی میتوان گفت كه رادیو همیشه پیش مردم است و میتوان در هر جایی به آن گوش سپرد.
در این مدت از ظرفیتهای مركز كیش، كارشناسان و گزارشگران خوب این جزیره استفاده كردیم
مهدی آذرمكان دبیر شورای ورزش معاونت صدا و مدیر رادیو جامجهانی درباره فعالیتهای اخیر این رادیو عنوان كرد: رادیو جامجهانی 24 ساعته و از ساعت 6 صبح تا 13 برنامههای تولیدی و زنده و از ساعت 13 تا 1 بامداد پوشش زنده مسابقات به همراه تحلیل و كارشناسی مسابقات را داشت. تلاش ما همافزایی و مشاركت با مراكز استانی صداوسیما و سازمانهای علاقهمند به همكاری است. سعی كردیم در این مدت از ظرفیتهای مركز كیش، كارشناسان و گزارشگران خوب این جزیره نیز استفاده كنیم. در طول پخش بازیها هم در تهران و از استودیوی پخش رادیو ورزش و هم از استودیوی كیش دو نوع گزارش متفاوت را داشتیم و هر یك از مخاطبان میتوانستند یكی از این دو گزارش را برای شنیدن دیدارها انتخاب كنند. علاوه بر پخش زنده مسابقات پرداختن به مستندها، ویژه برنامهها و بخشهای مختلفی همچون معرفی تیمها و ویژگیهای كشورهای حاضر در جامجهانی را در جدول پخش این رادیو داشتیم. با توجه به مخاطب بالای جامجهانی اغلب شبكههای رادیویی از جمله جوان، ایران، تهران، صبا، نمایش و دیگر شبكهها در این امر مشاركت داشتند.
فراهم كردن نیروهای برنامهساز در حوزه ورزش همزمان با نیروهای رادیو ورزش شاید از سختیهای كار محسوب میشد
علیاصغر احمدی مدیر گروه مسابقات ورزشی درباره این رادیو میگوید: المپیك و جامجهانی فوتبال رویدادهای مهمی هستند كه توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب میكند فارغ از اینكه مخاطب تخصصی و همراه همیشگی ورزش باشید یا نه! اهمیت جام جهانی و برگزاری آن در همسایگی ایران و حضور تیم ملی كشور به عنوان یكی از 32 تیم حاضر در این رقابت، فرصت معرفی و شناخت فرهنگها، تاریخ و توانمندیهای اقتصادی و ... در كنار مصاف تیمهای مختلف برای هواداران همه تیمها و كشورها فراهم كرد. نیاز مخاطبان به اطلاعات مهم و لحظهای از این رویداد عالمگیر فرصتی است كه تنها با اتكا به یك شبكه یا كانال نمیتوان به همه جوانب آن پرداخت. از طرفی پرداختن صرف به جام جهانی به خودی خود به چند رسانه همزمان نیاز دارد و برنامهسازی برای رشتههای مختلف غیر فوتبالی كه در طول سال مجال چندانی برای دیده و مطرح شدن ندارند و شاید هفتهای و بعضا دو هفته یكبار در رادیو ورزش پخش میشوند، مدیریت شبكه رادیویی ورزش را بر آن داشت تا از فرصت رادیو فصلی برای پوشش كامل مسابقات، تحلیل و بحثهای كارشناسی، مستند و برنامههای كوتاه در قالب «رادیو جام جهانی» استفاده كند. تنوع در سبك برنامهسازی، استفاده از ظرفیت و توانمندی همكاران رادیو-تلویزیونی و ارائه برنامه از استودیوی تهران و جزیره كیش فرصتی را برای دیده شدن و عرضه استعدادهای كمتر دیده شده فراهم كرد. از طرفی وقتی در سبد شما محصولات متنوعی برای سلایق مختلف وجود داشته باشد هواداران خود را جمع میكند. از نظر من رادیو جام جهانی از این حیث توانست موفق باشد و مخاطبان خوبی را جذب كرد كه با مراجعه به آمارها میتوان در مقایسه با شبكههای دیگر به میزان دقیق اقبال مردم به این شبكه رسید.
هر چه از حجم مسابقات جام جهانی كم میشود طبیعی است كه سبد گزارشهای ورزشی در این شبكه كم وزنتر میشود. اگر چه به لحاظ حساسیت و اهمیت این تنور لحظه به لحظه داغ تر شده و ما باید با چینش برنامههای متنوعتر تحلیلی، مستندها و بحثهای فنی و كارشناسی بیشتر از قبل به موضوع جام جهانی بپردازیم. راضی كردن همه مخاطبان با طیف گسترده علایق و سلایق مسئولیت ما را در این مسیر سختتر میكند. اما با توجه به بازخوردهایی كه از پیامهای همراهان داشتیم خوشبختانه مسیر را به درستی رفته و امیدواریم به یاری باریتعالی، تا پایان كار این رادیو اهداف پیش بینی شده این شبكه را محقق كنیم.
همیشه اولین كارها سختیهای مختص به خود را به همراه دارد. اما وقتی به پایان كار و نوك قله میرسید صحبت از این سختیها كه شما آن را پشت سر گذاشتهاید بازگشت به عقب است. اما استفاده از تجربیات مربوط به چینش كنداكتور هماهنگی، برنامهریزی، تعیین عوامل برنامههای زنده و تامین برنامههای تولیدی برای دو شبكه به صورت همزمان تجربه ارزشمندی است كه برای موفقیت در فعالیتهای پیش رو فرصت مغتنمی را فراهم نموده است كه شاید در شرایط عادی به راحتی حاصل نمی شد. البته اگر در این مسیر توفیقی حاصل شده از عنایات حضرت حق، هدایت و حمایت معاون محترم صدا و مدیر محترم شبكه و زحمات و همكاری همه گروههای برنامهساز، اطلاعات و برنامهریزی، پخش و تامین، روابط عمومی و فضای مجازی و به ویژه همه همكاران حوزه تولید و گزارشگران بود.
برنامههای رادیو جامجهانی مكمل خوبی برای برنامههای ویژه رادیو ورزش بود
مهدی حسن زاده مدیر گروه تولید و تامین هم درباره این رادیو فصلی اینگونه گفت: رادیو جامجهانی مخصوصا در زمان پخش بازیهای همزمان، بسیار كاربردی و لازم بود. از نظر من اینگونه رادیوها برای مخاطبین خاص خود، به ویژه علاقهمندان به ورزش فوتبال جذاب است. قطعا برنامههای این شبكه مكمل خوبی برای برنامههای ویژه این رویداد جهانی از شبكه رادیویی ورزش بود. راهاندازی رادیوهای فصلی در سایر رقابتهای ورزشی مانند جام ملتهای آسیا، المپیك و ... موثر است.
راهاندازی چنین رادیوهایی با توجه به استقبال مردم میتواند مفید و پرمخاطب باشد
نوید جولایی از تهیهكنندگان این رادیوی فصلی هم گفت: از نظر من راهاندازی همچین رادیویی با محتوای فوتبالی با توجه به علاقه عموم مردم به فوتبال مخصوصا جام جهانی بسیار لازم و به جا بود. اگر این رادیو بتواند محتوایی كاملا تخصصی و به روز را با حضور استادید و كارشناسان مطرح ورزشی ارائه دهد، قطعا در جذب مخاطب تاثیر به سزایی دارد. با توجه به اهمیت جام جهانی و آمارهای به دست آمده اكثریت جامعه شنونده آن بودند. برپایی رادیوهای تخصصی با موضوعات متفاوت از جمله علمی،ورزشی، فرهنگی، هنری و.... با توجه به استقبال عموم افراد جامعه از محتواهایی این چنین میتواند مفید و پر مخاطب باشد.
انتهای پیام/