برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (17 تا 22 تیر) به موضوع نقش فضاهای ورزشی در پر كردن اوقات فراغت تابستانه اختصاص خواهد یافت.
به گزارش رادیو ورزش؛ برنامه ریزی ها در اوقات فراغت باید به گونه ای باشد كه گروه های سنی كودك و نوجوان در تعطیلات تابستان برنامه با كیفیتی را پشت سر بگذارند. آیا فضاهای ورزشی امكانات لازم را دارند؟ و استاندارهای مورد نیاز این گروه سنی در نظر گرفته شده؟ و متولی این موضوع چه كسی است؟ متخصصان بسیاری اذعان دارند كه آموزش و پرورش هر منطقه موظف به برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان است.
دكتر حسین بابویی، مدیركل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با رسالت آموزش و پرورش در خصوص اوقات فراغت تابستانه دانش آموزان بیان كرد: در هفته دو ساعت درس تربیت بدنی وجود دارد كه باید بصورت موظف خدمات آموزشی و تربیتی آن برای دانش آموزان اجرایی شود. همه دانش آموزان در زنگ تربیت بدنی باید شركت كنند. 33 هزار معلم متخصص درس تربیت بدنی داریم كه برخی از آنها دانشجوی دكتری و برخی دارای مدرك كارشناسی ارشد هستند و در105 هزار مدرسه كشور فعالیت می نمایند. 2 ساعت درس تربیت بدنی در هفته نمی تواند بطور كامل اهداف مورد نظر تربیت بدنی و ورزش را محقق كند.
وی در ادامه تصریح كرد: ما بر اساس قانون موظف هستیم یكسری فعالیت مكمل درس تربیت بدنی در طول سال برای دانش آموزان در نظر بگیریم. این برنامه خارج از برنامه كلاسی و ساعات مدرسه در كانون های ورزشی درون مدرسه ای دنبال می شود. این امكانات در اختیار همه مدارس قرار می گیرد ولی برای تمام مدارس الزامی نیست. علاوه بر این فعالیت های ورزشی تابستانه تنها برای پركردن اوقات فراغت نیست بلكه حفظ سلامت جسمی و روحی آنها هم در این اماكن شكل می گیرد. ضمن اینكه تعداد زیادی از مدارس ما حیات ورزشی مناسب دارند و می توان در چارچوب ایمن سازی فضای ورزشی حیات را آماده می كنند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهند.
بابویی در رابطه با اعتماد مردم به فضاهای ورزشی آموزش و پرورش و مدارس گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش از یك سرمایه بسیار بزرگ اجتماعی برخوردار است و خانواده ها، رسانه ها و ... نگاه مثبتی نسبت به آموزش و پرورش دارند. این اعتماد فرصتی را برای آموزش و پرورش ایجاد كرده تا نهادها و دستگاههای دیگر هم امكانات خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند. اگر امكانات ورزشی در داخل یا در جوار مدرسه وجود داشته باشد؛ دانش آموزان راحت تر به ورزش می پردازند. با توجه به اینكه در فصل گرما بسر می بریم از خانواده ها تقاضا داریم كه اولویت انتخاب آنها برای اماكن ورزشی نزدیك ترین آنها باشد.
وی درباره فعالیت های صورت گرفته در زمینه اوقات فراغت تابستانه توضیح داد: طبق مدلی كه ما طراحی كرده ایم؛ قدم اول از درس تربیت بدنی آغاز می شود كه سیزده و نیم میلیون دانش آموز دو ساعت در هفته درس تربیت بدنی را خواهند داشت. دبیران تربیت بدنی دانش آموزان علاقمند و مستعد را شناسایی می كنند. ما در مدرسه طرح المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای را داریم كه پله بعد از درس است. با توجه به اقلیم های مختلفی كه در سراسر كشور وجود دارد؛ دانش آموز بر اساس علایق خود می توانند در رشته ورزشی خاصی شركت كند و این برنامه بخشی از زمان دانش آموز را در ساعت غیرمدرسه پر می كند. در كانونهای ورزشی درون مدرسه ای هم استعدادهای المپیاد شناسایی می شوند و مدرسه قهرمان مشخص می گردد. 6635 مدرسه دارای كانون ورزش درون مدرسه ای وجود دارد. پس از پرورش استعدادها كار دانش آموزان در مراكز كانون های برون مدرسه ای شروع می شود و سپس در كانون های ویژه به تمرین می پردازد. 853 كانون ویژه وجود دارد كه تركیب و تعاملی از همكاری تربیت بدنی آموزش و پرورش و هیئت های ورزشی وزارت ورزش و جوانان است. بعد از این مرحله مسابقات كشوری انجام می شود و در صورت برنده شدن تیم به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام می شود.
وی تاكید كرد: كانون های برون مدرسه ای موظف هستد از ساعت 8 تا 14 در اختیار مدارس باشند.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش یكشنبه 18 تیر كاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای محمد درخشنده بود. این برنامه در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 12 تا 13:30، از رادیو ورزش پخش می شود.