برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (7 تا 12 اسفند) با حضور مهدی آزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز به ارائه توضیحاتی در خصوص حقوق مصرف كنندگان ورزشی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ بهره وری در ورزش از موضوعات مهمی است كه پرداختن به آن می تواند شرایط را برای ورزش بهتر مهیا كند. هركالایی كه در جامعه عرضه می شود و یا هر گونه خدماتی كه در اختیار قرار می گیرد؛ در درجه اول به این موضوع می پردازد كه مصرف كنندگان چه كسانی هستند. در این میان رعایت حقوق مصرف كنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است و برای رعایت آن باید شناخت و مطالعه كافی داشت.
بازاریابی ورزشی یكی از شاخه های علم ورزش است كه روز به روز در حال تكامل است. در میان موضوعات مورد بحث در بازاریابی ورزشی، بحث رفتار مخاطب اهمیت ویژه ای دارد و این سبب می شود كه سازمان های ورزشی نیاز داشته باشند تا علاوه بر آگاهی بر كلیات رفتار مصرف كننده به رفتار خاص آنها در ورزش هم توجه كند. قطعا رفتار مصرف كننده بر محصولات، خدمات و كالاهای ورزشی تاثیرگذار است. بطور مثال باشگا های حاضر در لیگ برتر انگلستان مانند منچستر یونایتد و چلسی برای موفقیت این لیگ با یكدیگر همكاری می كنند و در عین حال برای جذب منابع مالی و سهم بازار با یكدیگر رقابت شدیدی دارند.
از طرفی تماشای مسابقات ورزشی تا حد زیادی تحت تاثیر متغیرهای محیطی است. در كشورهای پیشرفته در فصل های گرم تماشای مسابقات روباز مانند فوتبال و در فصل های سرد تماشای مسابقات سرپوشیده مانند بسكتبال برنامه ریزی می شود.
مهدی آزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در ایباره بیان كرد: كالاهای ورزشی، خدمات، ایده ها و ... متنوع هستند و طیف وسیعی از مشتریان را ایجاد می كنند. در این طیف مشاركت كنندگان فعال وجود دارند. آنها كسانی هستند كه درگیر ورزش و به نوعی در تولید كالاها و تجهیزات ورزشی موثر هستند. دسته ای دیگر از افراد كسانی هستند كه خود نقشی در بازاریابی ندارند ولی مصرف كننده غیرفعال نامیده می شوند. حقوق مصرف كننده در این دو دسته متفاوت است. رعایت حقوق ثابت مصرف كنندگان موجب تكرار رفتار مصرفی خریدار خواهد شد.
سازمان ملل متحد منشوری را منتشر كرده است كه در آن دولت ها را به رعایت حقوق مصرف كنندگانشان دعوت كرده است. علاوه بر این در كشورمان قانونی مبنی بر حمایت از حقوق مصرف كنندگان در سال 88 نگارش شد و در سال 90 شاهد تصویب آیین نامه اجرایی این قانون بودیم.
متاسفانه در عرصه ورزش خدمات مطلوبی برای مصرف كنندگان ارائه نمی شود. در مرحله بعدی مصرف كننده باید از كمیت و كیفیت كالا یا خدمات آگاهی كافی داشته باشد. ارائه خدمات پس از فروش از دیگر حقوق مصرف كنندگان است كه بیشتر مربوط به كالاها و تجهیزات است. مصونیت از تبلیغات ناسالم و غیر ضروری و حق اعتراض و شكایت از تولید كننده و جبران خسارات از سوی آنها جز حقوق مشتریان است.
شایان ذكر است؛ نهاد متولی ایجاد چنین بخش هایی در ورزش به جز وزارت ورزش و جوانان و ادارات كل استان ها وجود ندارد. تولیدكننده ها می توانند تحت پوشش اتحادیه های مختلف به فعالیت بپردازند. وزارت ورزش در این زمینه می تواند سیاستگذار خوبی باشد اما اتحادیه ها و سندیكاهایی باید وجود داشته باشند كه خودشان بر رفتار و خدماتشان نظارت داشته باشند.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش شنبه 7 اسفند كاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای حسین شریفی بود. این برنامه در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت11:35 تا 13، از رادیو ورزش پخش می شود.