دانشکده بازاریابی ورزشی شنبه از ساعت 13:00 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

دانشكده بازاريابي ورزشي

تأثیرگذاری تبلیغات دور زمین مسابقه بر مخاطب

برنامه "دانشکده بازاریابی" پنج شنبه 17 مرداد، با حضور دکتر محمدحسین نفر، دکترای بازاریابی ورزشی، به موضوع تأثیرگذاری تبلیغات دور زمین مسابقه بر مخاطب اختصاص داشت.

1398/05/18
20:07

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رادیو ورزش؛ دکتر محمدحسین نفر، کارشناس برنامه، در پاسخ به این سوال که تبلیغاتی که دور زمین مسابقات انجام می شود، چه اثری می تواند روی مخاطبان داشته باشد و آیا همیشه این اثرات مثبت است، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم تأثیرگذاری تبلیغات دور زمین را بررسی کنیم، ابتدا باید دو مورد را مورد بحث قرار دهیم؛ یکی دسته بندی ورزش ها و دیگری رسانه و پرداختن به آن است. به طور کلی ورزش ها را به 4 دسته اصلی تقسیم می کنیم. ورزش های سطح اول، ورزش هایی هستند که در آن رقیب وجود ندارد و افراد تنها با طبیعت مبارزه می کنند؛ مثل: کوهنوردی. ورزش های سطح دوم، ورزش هایی هستند که رقیب وجود دارد و دو نفر با هم رقابت می کنند؛ اما با رقیب رو در رو مبارزه نمی کنند؛ مثل: سنگ نوردی. سومین سطح ورزش هایی هستند که رقیب وجود دارد، رو در رو هم مبارزه می کنند؛ اما با هم برخورد ندارند؛ مثل: والیبال. سطح چهارم از دسته ورزش هایی هستند که رقیب دارند؛ رقابت رو در رو است و با هم برخورد دارند؛ مثل: فوتبال و بسکتبال.
ما هر چه از سطح یک به سطح چهار می رویم، ورزش ها پرهیجان تر و به واسطه هیجانی که دارند، پرمخاطب تر خواهند بود. یک بحثی که ما در تبلیغات دور زمین داریم، مخاطب است. هر جا که مخاطب ما بیشتر باشد، تأثیرگذاری تبلیغات بیشتر خواهد شد.
وی، ادامه داد: دومین مطلبی که باید مورد مطالعه قرار دهیم، بحث رسانه و پرداختن به آن است. همه مکان های ورزشی ما اینطور نیست که مخاطبان به آنجا بروند، بنشینند و بازی را نگاه کنند؛ خیلی ها از تلویزیون و رادیو آن جمع و مسابقه را می بینند. به همین جهت تأثیرگذاری رسانه بسیار اهمیت دارد و میزان اثربخشی تبلیغات به امر پرداختن رسانه بستگی دارد.
دکتر نفر، دیگر عوامل مؤثر در اثربخشی تبلیغات را اینطور تشریح کرد: میزان اهمیت و حساسیت بازی، جایگاه تبلیغات و اندازه ای که ما برای آگهی ها اختصاص می دهیم، نیز در اثربخشی تبلیغات مؤثر هستند.
این کارشناس بازاریابی، در خصوص نکاتی که در تبلیغات دور زمین باید مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: به طور کلی برای اینکه یک تبلیغ مناسب را در ورزشگاه ها داشته باشیم، باید به 3 مورد توجه کنیم. نکته اول کوتاه، مختصر و با دقت بودن مطلب است. دومین نکته انتخاب رنگ مناسب و سومین مسئله هم جایگاه و اندازه تبلیغ است. خیلی مهم است جایگاهی که به یک تبلیغ اختصاص می دهیم با اندازه ای که تبلیغ صورت می گیرد، تناسب داشته باشد.
برنامه دانشکده بازاریابی، با اجرای کاظمی، روزهای پنج شنبه، ساعت 12:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
دانشکده بازاریابی ورزشی