دانشکده اقتصاد ورزشی دوشنبه از ساعت 13:00 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

دانشكده اقتصاد ورزشي

نقش هواداران در پیشرفت یک تیم و یک ملت

برنامه "دانشکده اقتصاد ورزشی" دوشنبه 21 مرداد، با حضور دکتر صمدی، مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصاد، به موضوع همراهی هواداران و نقش آن در قهرمانی یک تیم پرداخت.

1398/05/22
16:35

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو ورزش؛ دکتر صمدی، کارشناس اقتصاد، در خصوص موضوع برنامه اظهار کرد: مسئله همراهی یا عدم همراهی هواداران یکی از موضوعاتی است که امروزه در قهرمانی یک تیم ورزشی بسیار اثرگذار است. با مراجعه به وقایع ورزشی مختلف حتماً صحنه هایی برایمان تداعی می شود که یک تیم به رغم ضعفی که در مقابل حریفش داشته، در فضای میدان توانسته کارهایی را انجام بده و طوری ورزش کند که حریفش را شکست بدهد یا یک تیمی علی رغم توانمندی، وقتی در یک میدان ورزشی قرار می گیرد، تحت تأثیر عوامل مختلفی که یکی از مهمترین آنها بحث همراهی یا عدم همراهی هوادارن است در این عرصه با شکست مواجه می شود.

وی تصریح کرد: امروزه تولیدکنندگان ملیت های مختلفی که در جهان به تولید می پردازند، در حقیقت بازیکنان تیم ملی هر کدام از این کشورها هستند و مصرف کنندگان به منزله هواداران، نقششان می تواند در قهرمانی این اقتصاد تعیین کننده باشد. اینطور نیست به دلیل اینکه درگیر مسئله جنگ اقتصادی هستیم و تحریم ها به اقتصاد ایران فشار آورده است، ضرورت حمایت از تولیدات و کالاهای ایرانی ایجاب کرده باشد به مسئله هوادار توجه کنیم؛ بلکه وقتی به ادبیات آکادمیک در حوزه مصرف مراجعه می کنیم، با پدیده ای تحت عنوان مصرف متعصبانه یا مسئله قوم مداری در مصرف مواجه می شویم. این مسئله برای کشورهای مختلف مهم است.

دکتر صمدی، ادامه داد: اگر ژورنال های معتبر اروپایی یا آمریکایی را در حوزه اقتصاد یا بازرگانی مطالعه کنیم، به کثرت با مقالاتی مواجه می شویم که به مسئله تعصب مصرف کنندگان پرداخته اند و هدفشان این بوده که سطح تعصب مصرف کنندگان مختلف، در جوامع گوناگون را اندازه گیری کنند؛ حتی کار به جایی رسیده که یک شاخص بین المللی با عنوان مقیاس گرایشات قوم مدارانه مصرف کننده برای آن طراحی شده است. این شاخص امروزه به عنوان یک شاخص بین المللی معتبر روی میز اقتصاددانان قرار دارد.

برنامه دانشکده اقتصاد ورزشی، روزهای دوشنبه هر هفته، ساعت 12:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
دانشکده اقتصاد ورزشی