دانشکده حقوق ورزشی یك شنبه از ساعت 13:00 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

دانشكده حقوق ورزشي

برندسازی و علائم تجاری در ورزش

برنامه "دانشکده حقوق ورزشی" یکشنبه 2 تیر، با حضور دکتر احمد یوسفی، دکترای حقوق خصوصی از فرانسه و دکترای افتخاری حقوق ورزشی از روسیه و مسئول روابط عمومی انجمن علمی حقوق ورزشی ایران، به موضوع برندسازی اختصاص داشت.

1398/04/03
08:57



به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر احمد یوسفی، دکترای افتخاری حقوق ورزشی از روسیه و مسئول روابط عمومی انجمن علمی حقوق ورزشی ایران، در خصوص بحث برندسازی و علائم تجاری در ورزش اظهار داشت: برند واژه ای است که شاید در چند دهه اخیر وارد بحث های حقوقی شده است و به نوعی دادن یک سری حمایت های قانونی به صاحب فعالیت هایی است که اشخاص به صورت اختصاصی به آن می پردازند. برند در قالب مالکیت های صنعتی و معنوی در دنیا دارای توسعه بسیار زیادی است و در کنار این برندسازی یا حمایت های قانونی، درآمدهای بسیار زیادی هم برای دارندگان این علائم پیش بینی شده است.
در کشور اسلامی ما نیز در این زمینه قوانین خوبی وجود دارد؛ هر چند که به نحو مطلوب دارای حمایت و پوشش های کامل نباشد. پیوستن ما به کنوانسیون های متبوعه در این زمینه می تواند شرایط را به گونه ای هدایت کند که خیلی از صاحبان مشاغل در ورزش از این حمایت قانونی بهره مند شوند.
وی، در پاسخ به این پرسش که منظور از علائم تجاری در ورزش چیست و چه جایگاهی در ورزش کشورمان دارد، بیان کرد: علائم تجاری یا مالکیت فکری که با اصطلاح "لوگو" معروف است، علامتی است که می تواند شامل تصویر و نام تجاری باشد و صاحبان مشاغل از این علائم برای معرفی خود و دادن خدماتی که بعضاً می تواند جنبه های اقتصادی سنگینی هم داشته باشد، استفاده می کنند. از نمونه لوگوها می توان آرم باشگاه پرسپولیس یا استقلال را مثال زد که بر روی لباس بازیکنان حک می شود.
دکتر یوسفی، تصریح کرد: در دنیا، باشگاه های بزرگی مثل بارسلونا و رئال مادرید اجازه استفاده از برند باشگاه را حتی به تولیدکنندگان پوشاک ورزشی نخواهند داد؛ مگر اینکه در ازای هر استفاده ای که از این برند صورت می گیرد، مبلغی را به خود اختصاص دهند. اگر به بازارهای ایران سری بزنیم، متوجه می شویم بدون اینکه مجوزی گرفته شده باشد و یا منفعتی برای باشگاه داشته باشد، بر روی لباس ها، از لوگوها یا علائم تجاری آن باشگاه استفاده شده است. در دیگر کشورها، باشگاه ها فروشگاهی را برای عرضه محصولات خود اختصاص می دهند و با قیمتی بسیار بالایی این محصولات را به فروش می رسانند و کسب درآمد می کنند.
برنامه دانشکده حقوق ورزشی، روزهای یکشنبه هر هفته، ساعت 12:30 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
دانشکده حقوق ورزشی