دانشکده روانشناسی ورزشی شنبه از ساعت 12:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

دانشكده روانشناسي ورزشي

اهمیت تنظیم خواب در زندگی قهرمانی

برنامه "دانشکده روانشناسی ورزشی" شنبه 5 مرداد، با حضور دکتر خسرو حمزه، روانشناس ورزشی، درباره اهمیت تنظیم خواب در زندگی قهرمانی توضیحاتی را ارائه کرد.

1398/05/05
19:37

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رادیو ورزش؛ دکتر خسرو حمزه، روانشناس ورزشی، در ارتباط با مشکلات خواب ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی بیان کرد: خواب 5 مرحله دارد. اگر کسی بتواند هر 5 مرحله را به درستی طی کند و بعد از اینکه پنجمین مرحله به پایان رسید، از خواب بیدار شود، به هیچ وجه احساس خمودگی و سستی ندارد. هم بدنش و هم ذهنش کاملاً بیدار و فعال است؛ اما اگر به هر دلیلی فرد در بین این مراحل بیدار شود، احساس خمودگی خواهد داشت.

وی، در تشریح 5 مرحله خواب گفت: مرحله اول خواب حرکات ریز چشمی خواب را شامل می شود و چهار مرحله دیگر زیرمجموعه خواب هستند. ساعت بیولوژیک بدن انسان تنظیم می کند که در طی یک شبانه روز چقدر باید این دوره ها طی شوند.

همه ما این تجربه را داشته ایم که ساعت کوک کرده‌ایم که مثلاً ساعت 6 صبح بیدار شویم؛ اما خودمان ساعت 5 صبح از خواب خیلی سرحال بیدار شده ایم و وقتی دیدیم زود بیدار شدیم، مجدداً یک ساعت دیگر می خوابیم و با زنگ ساعت که بیدار می شویم خیلی سرحال نیستیم. علت چنین اتفاقی این است که ما وارد یک سیکل 5 مرحله ای دیگر شده ایم و با زنگ ساعت وسط یکی از مراحل بیدار می شویم.

دکتر حمزه، خاطرنشان کرد: خیلی مهم است که یک انسان به خصوص یک قهرمان خوابش طوری باشد که این مراحل تنظیم شوند؛ به طور مثال اگر 8 ساعت در شبانه روز می خوابد، این خواب نظمی داشته باشد. اینطور نباشد که فرد یک شب ساعت 11 شب تا 7 صبح و روز دیگر 12 شب تا 8 صبح بخوابد. نباید این ساعت خواب مدام در حال تغییر باشد؛ زیرا با این شیوه خواب اجازه نمی دهیم که ساعت بیولوژیک بدن تنظیم شود.

مسئله دیگر، خواب زودتر است که به قهرمانان توصیه شده است. اینکه ورزشکاران ساعت 10 تا 11 شب بخوابد، خیلی بهتر از خواب دیرتر است.

برنامه دانشکده با اجرای کاظمی و تهیه کنندگی ابوفاضلی و کارشناسی دکتر خسرو حمزه، کاری از گروه ورزش و جامعه است.

دسترسی سریع
دانشکده روانشناسی ورزشی