مشاور هر روز به جز جمعه از ساعت 08:30 به مدت 30دقیقه

رادیو ورزش

مشاور

ورزشهای مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان بانوان

برنامه مشاور دوشنبه 29 مهر با حضور دکتر بیتا بردبار آذری، متخصص فیزیولوژی ورزشی عصب و عضله به توضیح در خصوص پوکی استخوان در زنان اختصاص داشت.

1398/07/30
00:24

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر بیتا بردبار آذری، متخصص فیزیولوژی ورزشی عصب و عضله در خصوص شیوع پوکی استخوان در میان بانوان توضیح داد: با توجه به کم تحرکی و تغییراتی که در زندگی انسانها ایجاد شده و به رغم گسترش اطلاعات در میان افراد، پوکی استخوان در جامعه روند رو به رشدی دارد.
پوکی استخوان یا استئوپروز حالتی است که تراکم استخوان کم می شود؛ قدرت استخوان به تدریج کم شده و به قدری شکننده می شود که شاهد شکستگی های مکرر خواهیم بود. پوکی استخوان در ابتدا علامت خاصی ندارد و خاموش است تا زمانی که بیمار دچار شکستگی های پی در پی شود.
وی در ادامه بیان کرد: پوکی در هر استخوانی ممکن است عارض شود اما مهمترین استخوان های درگیر مهره ها، مچ دست و لگن و دنده ها هستند. استخوان دارای دو نوع بافت است. یک بافت داربستی که به عنوان پایه استخوان است و دیگری بافتی دارای حفره های متعدد که کلسیوم در میان این بافت ها رسوب می کند.
استخوان بافت زنده ای است که رگ و خونرسانی و رشد و تحلیل دارد. در سنین جوانی سرعت رشد از تحلیل بیشتر و در سنین کهنسالی تحلیل بیشتر از رشد است. معمولا بیشترین تراکم استخوانی مربوط به 20 سالگی است.
هورمون های زنانه مثل استروژن در جذب و استخوان سازی تاثیر زیادی دارند به همین دلیل با رسیدن به دوران یائسگی و کاهش هورمونهای حاوی استروژن علایم پوکی استخوان بیشتر بروز پیدا می کند. طبق آمارها از هر زن بالای 65 سال یکنفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود. اگر شکستگی ها در ناحیه لگن رخ داده باشد؛ فرد مجبور به استفاده از عصا شده و از بسیاری از فعالیت های طبیعی زندگی روزمره محروم می گردد.
در آقایان نیز هورمون تستسترون و پاراتیروئید تاثیر بسزایی در استخوان سازی دارد.
بردبار تاکید کرد: لازم است هر یک از بانوان زیر 65 سال سنجش تراکم استخوان خود را مدام انجام دهد و زیر نظر یک متخصص تغذیه رژیم ها و مکمل های لازم برای استخوان سازی مثل ویتامین D و کلسیم را دریافت نمایند. ضمن اینکه ورزشهایی مثل شنا، دو، پیاده روی و ورزش های هوازی در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید هستند.
برنامه مشاور امروز با اجرای زهرا محمودوند و تهیه کنندگی فتانه سوزنده پخش شد. این برنامه با رویکرد پاسخگویی به سوالات سلامت محور شنوندگان همه روزه بجز جمعه ها ساعت 8:30 صبح به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
مشاور