مشاور هر روز به جز جمعه از ساعت 08:30 به مدت 30دقیقه

رادیو ورزش

مشاور

عوارض رژیم کتوژنیک و پرپروتئین را بشناسیم

برنامه مشاور چهارشنبه 17 مهر با حضور دکتر احمد اسماعیل زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به موضوع رژیم کتوژنیک و همچنین پرپروتئین برای لاغری اختصاص داشت.

1398/07/17
13:20

به گزارش رادیو ورزش؛ احمد اسماعیل زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: امروزه چاقی به عنوان یک معضل در بسیاری از کشورها مطرح می شود. علت اصلی افزایش چاقی در جوامع امروزی تغییر در شیوه زندگی افراد، خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری و عدم تحرک و فعالیت بدنی کافی است.
وی در ادامه توضیح داد: حدود 25% افراد جامعه دچار چاقی (بیمارگونه) هستند. اما اگر آمار افراد دارای اضافه وزن را هم اضافه کنیم از هر سه نفر دو نفر مبتلا به چاقی هستند. بطور کل حدود 70% افراد بزرگسال جامعه ما چاق هستند. در مورد افراد زیر 18 سال نیز حدود 15 تا 20 % دچار اضافه وزن و مستعد چاقی هستند. زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته 80% کودکان دارای چاقی در بزرگسالی هم چاق خواهند بود.
لازم به توضیح است کسی که دارای حجم عضلانی زیادی است و یا بدنش در اثر احتباس آب دچار ورم شده چاق محسوب نمی شود و چاقی به کسانی منسوب می شود که دارای چربی زیادی در بدن خود باشند.
اسماعیل زاده تاکید کرد: یکی از درمانهای رایج و موثر برای درمان چاقی استفاده از رژیم غذایی مناسب است. رژیمی که بدرستی بافت چربی بدن را مورد هدف قرار دهد. رژیم های سرخود و یا حذف وعده های غذایی راه خوبی برای کاهش چربی نیست.
یکی از مصطلح ترین رژیمهایی که امروزه استفاده می شود؛ رژیم کتوژنیک است. این یک تبلیغ است؛ زیرا هیچ راه معجزه آسایی برای لاغری جز تغییر در شیوه زندگی نیست.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره رژیم کتوژنیک توضیح داد: درشت مغذی هایی هستند که در بدن ما تبدیل به انرژی می شوند مثل کربوهیدرات، چربی و پروتئین. در رژیم کتوژنیک میزان کربوهیدرات به طرز چشمگیری محدود می شود. افراد در این رژیم مواد غذایی مانند نان، برنج، بیسکوئیت، سیب زمینی و ماکارانی را محدود کرده و انرژی مورد نیاز خود را از چربی تامین می کنند. در واقع مواد پرچربی مثل کره، خامه، لبنیات پرچرب و گوشت پرچرب جایگزین کربوهیدراتها خواهد شد.
زمانی که بدن برای داشتن انرژی هیچ کربوهیدراتی نداشته باشد به سراغ مصرف این چربی رفته و نهایتا سوخت ناقص این چربی ها باعث ایجاد اجسام کتونی می گردد. برای دفع مواد کتونی باید مقدار زیادی آب از بدن دفع شود. در نگاه اول فرد احساس کاهش وزن می کند اما در واقع بدن او مقدار زیادی مایعات از دست داده و با جایگزینی آب تخلیه شده، وزن به حالت قبل باز خواهد گشت.
اسماعیل زاده تاکید کرد: هدف از کاهش وزن کاهش وزن توده چربی بدن است نه آب. ضمن اینکه اثر اینگونه رژیم ها کوتاه مدت است و در طولانی مدت عوارض متعددی را در پی دارد زیرا موجب از دست رفتن شادابی پوست، ریزش مو و ناسازگاری سیستم گوارش می شود. از طرفی اجسام کتونی در نهایت به سنگهای اوراته در کلیه تبدیل می شوند و یا در مفاصل ته نشین شده و مشکلات نقرس را در پی دارند.
بنابراین رژیمهای کتوژنیک به هیچ عنوان برای لاغری توصیه نمی شود. این رژیم تنها در برخی از بیماریها مثل مبتلایان به صرع و کسانی که دچار تشنجهای مکرر (مقاوم به درمان) می شوند؛ کاربرد دارد. زیرا وجود اجسام کتونی در بدن آنها منجر به کاهش تشنج خواهد شد.
متخصص تغذیه در زمینه رژیم پرپروتئین نیز توضیح داد: نوعی از رژیم وجود دارد که فرد روزانه میزان زیادی پروتئین دریافت می کند. برای مثال صبحانه تعدادی تخم مرغ، نهار مرغ و شام مقداری کباب می خورد. در این رژیم مواد پروتئینی بسیاری در طی روز برایشان تجویز می شود. زمانی که پروئین به مقدار زیاد وارد بدن شود؛ محصول آن یعنی اوره هم افزایش پیدا می کند. بدن برای دفع اوره مجبور به تخلیه زیاد مایعات است. در این حالت بنظر می رسد سرعت کاهش وزن زیاد است. اما این سیر کاهشی کوتاه مدت است و بار زیادی بر دوش کلیه ها قرار می گیرد. علاوه براین با کاهش مواد کربوهیدراتی که حاوی ویتامینهای گروه B هستند؛ باید شاهد عوارض چشمگیری همچون ریزش مو بود.
برنامه مشاور همه روزه بجز جمعه ها ساعت 8:30 به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
مشاور