گلخونه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:00 به مدت 60دقیقه

كارشناس حركات اصلاحی در گفتگو با رادیو ورزش: حرکات اصلاحی برای بهبود شانه نابرابر

برنامه "گلخونه" چهارشنبه 31 اردیبهشت با حضورعلی ماهر، مربی و کارشناس حرکات اصلاحی به ارائه حرکات اصلاحی برای درمان عارضه شانه نابرابر پرداخت.

1399/02/31
13:20

به گزارش رادیو ورزش؛ علی ماهر، مربی و کارشناس حرکات اصلاحی در مورد شانه نابرابر توضیح داد: اگر شانه های خود را در یک خط فرضی افقی در نظر بگیرید؛ باید تعادلی بین سمت راست و چپ آن وجود داشته باشد. اگر یکی از شانه ها بالاتر و یا پایین تر از خط فرضی قرار گرفته باشد شما دچار عارضه شانه نابرابر هستید که می توان با انجام حرکات اصلاحی آن را بهبود داد.
وی ادامه داد:علت بروز شانه نابرابر وضعیت بد بدن در حالت نشسته، ایستاده و حتی خوابیده و یا کار کاردن با یک سمت بدن است. در برخی از رشته های ورزشی هم که فشار بر یک طرف بدن بیشتر است این عارضه بروز پیدا می کند که البته ورزشکاران با انجام حرکات اصلاحی آن را از بین می برند. این موضوع باعث ایجاد عدم تعادل در عضلات کمربند شانه ای و گردن می شود و با ورزش مداوم می توان از این حالت جلوگیری کرد.
ماهر درباره عوارض عدم اصلاح شانه نابرابر توضیح داد: بدن برای جبران کجی کمربند شانه ای بسمت کج پشتی و حتی کج گردنی پیش می رود. بنابراین لازم است هر چه زودتر نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام کنید.
این متخصص حرکات اصلاحی برای درمان شانه نابرابر تاکید کرد: ابتدا باید وضعیت صحیح نشستن، راه رفتن و خوابیدن را یاد بگیرید. سپس تمرین کنید که همه کارهای خود را با یک دست انجام ندهید و دو طرف بدن خود را درگیر فعالیت های روزانه کنید. ضمن اینکه با تقویت عضلات ذوزنقه و سینه ای کوچک می توان این مشکل را حل کرد.
در شانه نابرابر بخشی از عضلات بدن ما کوتاه و بخشی کشیده می شود. عضلات کوتاه نیاز به حرکات کششی و عضلات کشیده نیاز به حرکات تقویتی دارند.
برای انجام حرکات کششی دستها را از پهلو بالا بیاورید؛ در حالت کشیده بالای سر بهم قلاب کنید و در حالت کشش قرار دهید تا در عضلات زیربغل خود احساس کشیدگی کنید. همچنین می توانید از بارفیکس آویزان شوید.
برای انجام حرکات تقویتی از تمرین شراگ بهره ببرید. برای این کار شانه ای که افتاده است را بالا بیاورید و نگه دارید و رها کنید. همچنین می توانید با یک دست خود را از بارفیکس بالا بکشید. علاوه براین حرکت شراگ را می توانید با هر دو دست و با وزنه هم انجام بدهید ولی در این حالت باید به انجام حرکات کششی توجه بیشتری کرد.
شما می توانید از طریق فایل صوتی پیوست شنونده بخشی از برنامه "گلخونه" رادیو ورزش که به توضیح درباره چگونگی اجرای تمرین برای بهبود عارضه شانه نابرابر می پردازد؛ باشید.
برنامه "گلخونه" با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی با هدف ایجاد و تقویت انگیزه برای بهبود وضعیت سواد حرکتی در نهاد خانواده ساعت 10 هر روز به مدت 60 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.
لطفا سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق پیامک به شماره 30000306 و یا تماس با شماره تلفن های 22021387 و 22021388 با کارشناسان ما در میان بگذارید تا در برنامه "گلخونه" پاسخگوی شما شنونده محترم رادیو ورزش باشند.

دسترسی سریع
گلخونه