صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

روزهاي فرد از ساعت 14:30 به مدت 30دقيقه

برنامه مرکز مشاوره ورزشی سه شنبه ۲۴ اسفند با حضور دکتر شهاب اولیایی، رژیم شناس و مشاور تغذیه و دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی به بحث در خصوص افزایش وزن در افراد لاغر پرداخت.


به گزارش رادیو ورزش؛ شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه پیرامون راهکار افزایش وزن در افراد لاغر اظهار کرد: اولین گام یافتن علت لاغری در فرد است بنابراین فرد مورد نظر باید از نظر داخلی و با انجام یکسری آزمایشات مانند تیروئید، دیابت و ... مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تشخیص درمان شود. همچنین در صورت وجود افسردگی و مشکلات مربوط به سیستم اعصاب و روان موضوع از طریق متخصص مربوطه پیگیری گردد. گام بعدی اصلاح عادات غذایی از طریق الگوی غذایی درست است. اغلب افراد لاغر اظهار می کنند که اشتها برای اجرای برنامه غذایی را ندارند. برای افزایش اشتها تحت نظر پزشک مولتی ویتامین مصرف شود. علت وزن نگرفتن ممکن است دامنه وسیعی داشته باشد که باید رفع شود تا به مرحله بعدی رسید.
اولیایی در مورد نوع ورزش برای افزایش وزن در افراد لاغر بیان کرد: در کنار الگوی غذایی بحث ورزش قرار دارد و نوع ورزش بسیار حائز اهمیت است. ورزش های هوازی وضعیت فرد را بهتر نمی کند و ورزش باید از نوع بی هوازی، استقامتی و قدرتی مانند بدنسازی باشد تا اشتها را تحریک کند ولی منجر به چربی سوزی شدید نشود.
اگر شخص با خوردن صرف، موفق شود وزن خود را بالا ببرد وزنی که بالا می رود ناشی از چربی است نه توده عضلانی. افزایش توده چربی نیز بیماری های متعاقب خود را دارد.
مهمتر از همه این موارد اراده ، پایبندی و صبر در برنامه غذایی و ورزشی است. افزایش وزن تدریجی در حدود ۵۰۰ گرم در هفته یا ۲ کیلو در ماه میزان ایده آلی است. بیشتر از این مقدار ممکن است افزایش در توده چربی باشد که توصیه نمی شود.
برنامه مرکز مشاوره ورزشی سه شنبه ۲۴ اسفند با اجرای شهاب اولیایی و به تهیه کنندگی عباس حیدری تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت ۱۴:۳۰ روزهای فرد به مدت ۲۵ دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • عوارض مصرف تستوسترون در بدنسازی

  • در رفتگی مکرر شانه و درمان آن

  • برخورد صحیح با بی اشتهایی در کودکان

  • راهکارهای مقابله با عدم تحمل لاکتوز شیر

  • چرا نباید قره قوروت خورد؟

  • راهکار کم اشتهایی در بیمار مبتلا به سرطان

  • بی حسی دست و پا در خواب چه علتی دارد؟

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

  • برنامه های ستاد دهه فجر وزارت ورزش و جوانان