صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

روزهاي فرد از ساعت 14:30 به مدت 30دقيقه

برنامه مرکز مشاوره ورزشی سه شنبه ۳ اسفند با حضور دکتر شهاب اولیایی، رژیم شناس و مشاور تغذیه و دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی به بحث در خصوص مضرات قره قوروت و بررسی علت داغی کف پا پرداخت.

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر شهاب اولیایی، رژیم شناس پیرامون مضرات مصرف قره قوروت بیان کرد: قره قوروت یکی از فرآورده‌های لبنی است که از آب ماست تهیه می شود. طعم ترش قره قوروت به خاطر وجود اسید لاکتیک زیاد آن است. وقتی اسید لاکتیک وارد خون می شود به خون حالت اسیدی می دهد. خون بطور معمول حالت قلیایی دارد و برای اینکه حالت اسیدی را خنثی کند از کلسیم استخوان بر می دارد تا دوباره به حالت عادی برگردد. این برداشت کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان شود. درنتیجه برخلاف تصور عامه که قره قوروت چون از فرآورده‌های لبنی است می تواند کلسیم بدن را تامین کند برعکس موجب کاهش کلسیم، پوکی و تضعیف استخوان و دندان می شود. نمک فراوان موجود در قره قوروت نیز باعث افزایش فشار خون می گردد. در ضمن دفع کلسیم ناشی از مصرف نمک نیز مزید بر علت پوکی استخوان است. بعلاوه ممکن است مشکلات بهداشتی در تهیه قره قوروت ناراحتی گوارشی را بهمراه داشته باشد. درنتیجه اگر هوس خوردن قره قوروت می کنید بهتر است گاهی اوقات برای مثال ماهی یکبار یا سالی یکبار و به عنوان تنقلات تفریحی مصرف کنید و توالی و تکرار نداشته باشد.
دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی درخصوص داغی کف پا در هنگام خواب توضیح داد: شاید داغی کف پا در طول روز هم وجود داشته باشد ولی بدلیل مشغله احساس نشود. در هنگام خواب تمرکز انسان روی بدن بیشتر است و حالتهای بدن را بیشتر احساس می کند. در این مورد اولین احتمال بحث مشکلات داخلی است و باید چک آپ داخلی بعمل آید. قند خون، چربی خون و اختلالات تیروئید از عامل های دخیل در این قضیه هستند. اگر از نظر داخلی مشکلی وجود نداشته باشد باید بررسی اعصاب بویژه در ناحیه کمر صورت گیرد چون درگیری اعصاب در ناحیه کمر احساس سوزش و داغی کف پا را به همراه دارد. درصورتیکه در اعصاب نیز مشکلی وجود نداشت توصیه می شود به متخصص طب سنتی مراجعه نمایید.
برنامه مرکز مشاوره ورزشی سه شنبه ۳ اسفند با اجرای شهاب اولیایی و به تهیه کنندگی عباس حیدری تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت ۱۴:۳۰ روزهای فرد به مدت ۲۵ دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو ورزش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • افزایش وزن و چاق شدن بدون چربی

  • عوارض مصرف تستوسترون در بدنسازی

  • در رفتگی مکرر شانه و درمان آن

  • برخورد صحیح با بی اشتهایی در کودکان

  • راهکارهای مقابله با عدم تحمل لاکتوز شیر

  • راهکار کم اشتهایی در بیمار مبتلا به سرطان

  • بی حسی دست و پا در خواب چه علتی دارد؟

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

  • برنامه های ستاد دهه فجر وزارت ورزش و جوانان