صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

روزهاي فرد از ساعت 14:30 به مدت 30دقيقه

برنامه مرکز مشاوره ورزشی سه شنبه ۱۹ بهمن با حضور دکتر شهاب اولیایی، رژیم شناس و مشاور تغذیه و دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی به بررسی ورزش مناسب برای کاهش استرس و ضربان قلب زیر ۶۰ بار در دقیقه اختصاص داشت.


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص پزشکی ورزشی پیرامون ورزش مناسب جهت کاهش اضطراب و استرس اظهار کرد: ورزش و تحرک منافعی نظیر دور شدن انرژی منفی، ترشح هورمون، ایجاد برخورد اجتماعی و ... را بهمراه دارد. هر نوع ورزشی برای کاهش استرس و اضطراب مفید است و طبق شرایط روحی می توان ورزش مناسبی را انتخاب کرد. ورزش یوگا برای افراد درونگرا و کمتر اجتماعی مفید است و به کاهش استرس این افراد کمک شایانی می کند. ورزش های انفرادی و جمعی مثل شنا نیز در این امر موثر است زیرا آب باعث ریلکسیشن می شود. ورزش های جمعی مانند فوتبال و والیبال برای اشخاص برونگرا خوب است و باعث می شود تنش های روحی بدن تخلیه شود. شاید ورزش خستگی جسمی بهمراه داشته باشد ولی در نهایت باعث می شود فرد به یک شادابی و آرامش برسد و احساس خوبی بعد از ورزش پیدا کند.
چشمه سری درخصوص سوال شنونده ای که دارای ضربان قلب ۶۰ بار در دقیقه بود و بعلاوه واریکسول نیز داشتند توضیح داد؟ ضربان عادی قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه است. اگر پائین تر باشد و فرد بیماری نداشته باشد و ارثی باشد مشکلی ایجاد نمی کند. قلبی که اندازه بزرگتری دارد؛ توان بیشتری هم دارد و با یک بار زدن استراحت می کند و بعد ضربان بعدی شروع می شود. این می تواند از آمادگی بدنی بیشتر ایشان باشد و مشکلی خاصی وجود ندارد. ولی قلبی که تند تند می زند ماهیچه قلب ضعیف تر است.
واریکسول تورم وریدهای بدن در ناحیه تناسلی مرد است و شبیه حالت واریس در رگ های ساق پا است. خود واریکسول مشکل خاصی ایجاد نمی کند. ولی باید تشخیص داد که واریکسول است یا فتخ چون ممکن است فتخ ناحیه کشاله ران باشد که با معاینه یا سونوگرافی تشخیص داده می شود. واریکسول در خیلی از موارد باعث عقیمی می شود که قابل درمان است و به غیر از این مورد مشکل خاصی بوجود نمی آورد. داروی خاصی هم ندارد و درمانش جراحی است که براساس شرایط فرد و نظر متخصص تصمیم گیری می شود.
برنامه مرکز مشاوره ورزشی شنبه ۱۹ بهمن با اجرای شهاب اولیایی و به تهیه کنندگی عباس حیدری تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت ۱۴:۳۰ روزهای فرد به مدت ۲۵ دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • افزایش وزن و چاق شدن بدون چربی

  • عوارض مصرف تستوسترون در بدنسازی

  • در رفتگی مکرر شانه و درمان آن

  • برخورد صحیح با بی اشتهایی در کودکان

  • راهکارهای مقابله با عدم تحمل لاکتوز شیر

  • چرا نباید قره قوروت خورد؟

  • راهکار کم اشتهایی در بیمار مبتلا به سرطان

  • بی حسی دست و پا در خواب چه علتی دارد؟

  • ورزش مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

  • برنامه های ستاد دهه فجر وزارت ورزش و جوانان