مرکز مشاوره ورزشی روزهای فرد از ساعت 14:30 به مدت 30دقیقه

رادیو ورزش

مركز مشاوره ورزشي

تغذیه مناسب قبل و بعد از ورزش


برنامه "مرکز مشاوره ورزشی" سه شنبه 16 بهمن، با حضور دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص طب ورزشی، درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش مطالبی را ارائه کرد.

1396/11/18
09:03


به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر وجیه الله چشمه سری، متخصص طب ورزشی، در پاسخ به این پرسش که آیا خوردن غذا بعد از ورزش مجاز است یا خیر، اظهار داشت: بله؛ صد در صد مجاز است؛ منتها زمانبندی دارد و اینکه چه چیزی باید خورده شود. آخرین غذای جامد باید 3 تا 4 ساعت قبل از ورزش خورده شود که بهتر است شامل کربوهیدرات و پروتئین باشد و هر چه نزدیک به زمان مسابقه می شود، باید به سمت مایعات برویم و نوشیدنی های محلول بخوریم. نزدیک مسابقه تنها آب خالص می نوشیم و نیم ساعت قبل از مسابقه حتی آب خوردن هم قطع می شود.
وی، افزود: هنگام ورزش حتماً باید از آب یا نوشیدنی های مخصوص ورزش استفاده کنیم. بعد از ورزش آن چیزی که در اولویت قرار دارد آب است. میزان استفاده از آب با یک فرمول ساده مشخص می شود. ما باید قبل و بعد از ورزش وزن کشی داشته باشیم، میزان وزنی که کم شده را ضرب در 7/0 یا یک کنیم و به اندازه آن عدد بدست آمده آب بنوشیم.
بعد از ورزش معمولاً بیشتر میل به مایعات وجود دارد و پس از آن به مرحله ریکاوری می رویم که در ریکاوری بیشتر مواد غذایی از دست داده شده را جبران کنیم. در این زمان بیشتر باید مواد غذایی مثل: برنج، اسپاگتی، سیب زمینی، گوشت و سبزیجات خورده شود. ساعات اولیه بعد از ورزش را گلدن تایم می گویند که مربوط به ریکاوری می شود. تا 24 ساعت یا 48 ساعت آینده باید ریکاوری ها ادامه پیدا کند.
دکتر اولیایی، به افرادی که علاقه مند به افزایش وزن خود هستند، توصیه کرد: این افراد باید در مرحله گلدن تایم ریکاوری به ورزش بدنسازی یا دیگر ورزش های قدرتی بپردازند. افرادی که تصمیم دارند به وزن خود بیافزایند، بعد از ورزش های بی هوازی تا نیم ساعت فرصت دارند که کربوهیدرات و پروتئین را به بدنشان برسانند؛ زیرا در آن زمان جذب بالاست.
برنامه مرکز مشاوره ورزشی، با اجرای شهاب اولیایی و تهیه کنندگی عباس حیدری، ساعت 14:30 روزهای فرد به مدت 25 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
مرکز مشاوره ورزشی