از تندرستی تا افتخار جمعه از ساعت 14:00 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

از تندرستي تا افتخار

فعالیت ورزشی در هوای گرم؛ آری یا نه؟!

برنامه "از تندرستی تا افتخار" در گفت‌وگو با دکتر خواجوی، دکترای علم تمرین، به موضوع فعالیت در هوای گرم پرداخت.

1398/04/29
09:17

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر خواجوی، دکترای علم تمرین، در ارتباط با فعالیت ورزشی در فصل تابستان عنوان کرد: با توجه به تغییر وضعیت آب و هوا، اکنون شرایط بسیار خوبی است که در محیط های باز به تمرین پرداخت؛ اما با این حال گرمای هوا می‌تواند بر فعالیت ورزشی ما تأثیرگذار باشد.

تأثیرات گرما بر فعالیت می‌تواند مثبت یا منفی باشد که نخست بحث سازگاری مطرح است. بدن ما می تواند ظرف 2 تا 4 هفته با شرایط آب و هوا سازگاری پیدا کند؛ البته به شرط اینکه تمرینات منظمی داشته باشیم.

خواجوی افزود: زمانی این مسئله مشکل‌ساز می‌شود که ما فراتر از شرایطی که وجود دارد، عمل کنیم؛ یعنی به سازگاری نرسیده تمرینات پرفشاری انجام بدیم که در این صورت بدنمان از لحاظ گرمایی وارد مرحله خطرناکی می‌شود.

بدن مکانیسم سازگاری دارد که در زمان بالا رفتن درجه حرارت بدن بتواند آن را خنک کند تا از گرمای بیش از اندازه از حال نرویم. وقتی ما فراتر از شرایط سازگاری پیش برویم و سیستم بدنی را زیر فشار بیش از اندازه بیاندازیم با آسیب هایی مثل گرمازدگی، گرفتگی عضلات، غش یا سنکوپ، خستگی بیش از اندازه مواجه خواهیم شد.

وی، علائم هشداردهنده آسیب به بدن در هوای گرم را بدین صورت شرح داد: گرفتگی عضلانی، تهوع، خستگی، سردرد، عرق ریزی زیاد، گیجی، حساس شدن.

خواجوی، در پایان اضافه کرد: زمانیکه عرق ریزی بیش از اندازه رخ می دهد، آب بدن دفع می شود و بدن دچار اسپاسم عضلانی می شود. توصیه می شود که به فاصله هر 20 دقیقه آب نوشیده شود؛ البته باید به این نکته توجه کرد که آب نباید خیلی خنک باشد. نوشیدنی های ورزشی هم کمک کننده خوبی برای جبران آب بدن است که فرد خیلی سریع ریکاوری شده و وارد مرحله آسیب نشود.

برنامه از تندرستی تا افتخار، با اجرای چراتی، روزهای جمعه ساعت 14:00 به مدت 30 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می‌شود.

دسترسی سریع
از تندرستی تا افتخار