صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه از ساعت 13:30 به مدت 30دقیقه

برنامه بازاریابی ورزشی شنبه 29 آبان با حضور مهدی حکیمی ها، کارشناس بازاریابی و بازرگانی در حوزه ورزش به بررسی مدل بازاریابی حسی اختصاص داشت.



به گزارش رادیو ورزش؛ برای فروش محصول لازم است شیوه های مختلف بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این شیوه ها، بازاریابی حسی است که در آن حواس مصرف کننده را در ارتباط با محصول درگیر می کنیم؛ یعنی مشتری قبل از خرید محصول آن را امتحان و تجربه می کند و از نتیجه این تجربه تصمیم گیری می کند که آیا محصول را خریداری نماید یا خیر.
مهدی حکیمی ها، کارشناس بازاریابی و بازرگانی در حوزه ورزش پیرامون شیوه بازاریابی حسی اظهار کرد: اگر شرایطی برای مشتری فراهم آوریم که بتواند قبل از خرید کالا و خدمت تجربه خوبی از آنها داشته باشد و براساس این تجربه احساس رضایت و تعلق به محصول و خدمت پیدا کند؛ این امکان بوجود می آید که این مشتری در مراحل بعدی فروش نیز حضور داشته باشد و ما بتوانیم کالاهای بیشتری را نیز به فروش برسانیم. بطور مثال در بعضی فروشگاه ها نمونه هایی به عنوان سمپلینگ جهت امتحان محصول ارائه می شود و به این طریق احساس نیاز در مشتری بوجود می آید. پس بازاریابی حسی یعنی محصول را قبل از خرید در اختیار مشتری قرار بدهیم تا او بتواند محصول را با حواس خود تجربه کند و درصورت رضایت از محصول آن را خریداری نماید. در شیوه سنتی بازاریابی این تجربه دیداری است ولی در بازاریابی حسی دیگر حواس انسانی مثل بویایی، چشایی، لامسه و ... نیز در این تجربه مورد استفاده قرار می گیرد.
حکیمی ها درخصوص فواید بازاریابی حسی در سازمانهای ورزشی بیان کرد: بازاریابی حسی یک نوع تعامل است و یک نتیجه نهایی بهمراه دارد و آن وفاداری مشتریان است. اگر مشتری با تجربه خوبی که از محصول کسب می کند و براساس رضایتی که بعد از خرید برای او پیش می آید آن کالا را به دیگران نیز توصیه کند او به عنوان مشتری وفادار شناخته می شود که این دسته مشتریان می توانند ضریب فروش را تا چند برابر افزایش دهند.
وی در مورد هزینه های بازاریابی حسی توضیح داد: شاید در ابتدای کار به خاطر نمونه هایی که از محصول ارائه می شود هزینه ها نیز افزایش پیدا کند ولی در حین فرآیند و در زمانی که افراد حس خوبی از خرید پیدا نمایند میزان فروش می تواند تا 50 درصد افزایش یابد.
برنامه بازاریابی ورزشی کاری از گروه علوم ورزشی، ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه به تهیه کنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا کشکر از رادیو ورزش پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • اهمیت حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی در رشته های ملی

  • تکنیک های موثر در بازاریابی پیامکی

  • بازاریابی پیامکی و بکارگیری آن در کسب و کار ورزشی

  • نگرش بانک کشاورزی برای حمایت مالی در حوزه ورزش کشور

  • حمایت ورزشی و اشکال مختلف آن

  • روانشناسی مصرف کننده در بازاریابی ورزشی

  • شیوه های مدرن بازاریابی در فدراسیون های ورزشی

  • تحلیلی بر رفتار مصرف کننده در فضای مجازی

  • تکنیک های بازاریابی مستقیم در ورزش

  • انتظار مشتری در باشگاه یا فروشگاه ورزشی