صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه از ساعت 13:30 به مدت 30دقيقه

برنامه بازاریابی ورزشی شنبه ۲۹ آبان با حضور مهدی حکیمی ها، کارشناس بازاریابی و بازرگانی در حوزه ورزش به بررسی مدل بازاریابی حسی اختصاص داشت.



به گزارش رادیو ورزش؛ برای فروش محصول لازم است شیوه های مختلف بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این شیوه ها، بازاریابی حسی است که در آن حواس مصرف کننده را در ارتباط با محصول درگیر می کنیم؛ یعنی مشتری قبل از خرید محصول آن را امتحان و تجربه می کند و از نتیجه این تجربه تصمیم گیری می کند که آیا محصول را خریداری نماید یا خیر.
مهدی حکیمی ها، کارشناس بازاریابی و بازرگانی در حوزه ورزش پیرامون شیوه بازاریابی حسی اظهار کرد: اگر شرایطی برای مشتری فراهم آوریم که بتواند قبل از خرید کالا و خدمت تجربه خوبی از آنها داشته باشد و براساس این تجربه احساس رضایت و تعلق به محصول و خدمت پیدا کند؛ این امکان بوجود می آید که این مشتری در مراحل بعدی فروش نیز حضور داشته باشد و ما بتوانیم کالاهای بیشتری را نیز به فروش برسانیم. بطور مثال در بعضی فروشگاه ها نمونه هایی به عنوان سمپلینگ جهت امتحان محصول ارائه می شود و به این طریق احساس نیاز در مشتری بوجود می آید. پس بازاریابی حسی یعنی محصول را قبل از خرید در اختیار مشتری قرار بدهیم تا او بتواند محصول را با حواس خود تجربه کند و درصورت رضایت از محصول آن را خریداری نماید. در شیوه سنتی بازاریابی این تجربه دیداری است ولی در بازاریابی حسی دیگر حواس انسانی مثل بویایی، چشایی، لامسه و ... نیز در این تجربه مورد استفاده قرار می گیرد.
حکیمی ها درخصوص فواید بازاریابی حسی در سازمانهای ورزشی بیان کرد: بازاریابی حسی یک نوع تعامل است و یک نتیجه نهایی بهمراه دارد و آن وفاداری مشتریان است. اگر مشتری با تجربه خوبی که از محصول کسب می کند و براساس رضایتی که بعد از خرید برای او پیش می آید آن کالا را به دیگران نیز توصیه کند او به عنوان مشتری وفادار شناخته می شود که این دسته مشتریان می توانند ضریب فروش را تا چند برابر افزایش دهند.
وی در مورد هزینه های بازاریابی حسی توضیح داد: شاید در ابتدای کار به خاطر نمونه هایی که از محصول ارائه می شود هزینه ها نیز افزایش پیدا کند ولی در حین فرآیند و در زمانی که افراد حس خوبی از خرید پیدا نمایند میزان فروش می تواند تا ۵۰ درصد افزایش یابد.
برنامه بازاریابی ورزشی کاری از گروه علوم ورزشی، ساعت ۱۳:۳۰ شنبه ها به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا کشکر از رادیو ورزش پخش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • لوگو و اهمیت آن در سازمان ورزشی

  • نقش صحه گذاری ورزشکار در تبلیغات تجاری

  • تبلیغات محیطی در ورزش از دیدگاه جامعه شناختی

  • مسئولیت مدنی ناشی از تبلیغات ورزشی

  • جریان فکری زیر پوست تبلیغات محیطی

  • شناسایی طیف رضایت مشتری در بازاریابی ورزشی

  • لزوم تهیه بانک اطلاعات مشتریان در کسب و کار ورزشی

  • سودمندی مدل بازاریابی مستقیم در حوزه ورزش