صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 11:35 به مدت 1:20دقیقه

برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (17 تا 22 تیر) به موضوع نقش فضاهای ورزشی در پر کردن اوقات فراغت تابستانه اختصاص خواهد یافت.

به گزارش رادیو ورزش؛ برنامه ریزی ها در اوقات فراغت باید به گونه ای باشد که گروه های سنی کودک و نوجوان در تعطیلات تابستان برنامه با کیفیتی را پشت سر بگذارند. آیا فضاهای ورزشی امکانات لازم را دارند؟ و استاندارهای مورد نیاز این گروه سنی در نظر گرفته شده؟ و متولی این موضوع چه کسی است؟ متخصصان بسیاری اذعان دارند که آموزش و پرورش هر منطقه موظف به برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان است.
دکتر حسین بابویی، مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با رسالت آموزش و پرورش در خصوص اوقات فراغت تابستانه دانش آموزان بیان کرد: در هفته دو ساعت درس تربیت بدنی وجود دارد که باید بصورت موظف خدمات آموزشی و تربیتی آن برای دانش آموزان اجرایی شود. همه دانش آموزان در زنگ تربیت بدنی باید شرکت کنند. 33 هزار معلم متخصص درس تربیت بدنی داریم که برخی از آنها دانشجوی دکتری و برخی دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و در105 هزار مدرسه کشور فعالیت می نمایند. 2 ساعت درس تربیت بدنی در هفته نمی تواند بطور کامل اهداف مورد نظر تربیت بدنی و ورزش را محقق کند.
وی در ادامه تصریح کرد: ما بر اساس قانون موظف هستیم یکسری فعالیت مکمل درس تربیت بدنی در طول سال برای دانش آموزان در نظر بگیریم. این برنامه خارج از برنامه کلاسی و ساعات مدرسه در کانون های ورزشی درون مدرسه ای دنبال می شود. این امکانات در اختیار همه مدارس قرار می گیرد ولی برای تمام مدارس الزامی نیست. علاوه بر این فعالیت های ورزشی تابستانه تنها برای پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه حفظ سلامت جسمی و روحی آنها هم در این اماکن شکل می گیرد. ضمن اینکه تعداد زیادی از مدارس ما حیات ورزشی مناسب دارند و می توان در چارچوب ایمن سازی فضای ورزشی حیات را آماده می کنند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهند.
بابویی در رابطه با اعتماد مردم به فضاهای ورزشی آموزش و پرورش و مدارس گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش از یک سرمایه بسیار بزرگ اجتماعی برخوردار است و خانواده ها، رسانه ها و ... نگاه مثبتی نسبت به آموزش و پرورش دارند. این اعتماد فرصتی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده تا نهادها و دستگاههای دیگر هم امکانات خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند. اگر امکانات ورزشی در داخل یا در جوار مدرسه وجود داشته باشد؛ دانش آموزان راحت تر به ورزش می پردازند. با توجه به اینکه در فصل گرما بسر می بریم از خانواده ها تقاضا داریم که اولویت انتخاب آنها برای اماکن ورزشی نزدیک ترین آنها باشد.
وی درباره فعالیت های صورت گرفته در زمینه اوقات فراغت تابستانه توضیح داد: طبق مدلی که ما طراحی کرده ایم؛ قدم اول از درس تربیت بدنی آغاز می شود که سیزده و نیم میلیون دانش آموز دو ساعت در هفته درس تربیت بدنی را خواهند داشت. دبیران تربیت بدنی دانش آموزان علاقمند و مستعد را شناسایی می کنند. ما در مدرسه طرح المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای را داریم که پله بعد از درس است. با توجه به اقلیم های مختلفی که در سراسر کشور وجود دارد؛ دانش آموز بر اساس علایق خود می توانند در رشته ورزشی خاصی شرکت کند و این برنامه بخشی از زمان دانش آموز را در ساعت غیرمدرسه پر می کند. در کانونهای ورزشی درون مدرسه ای هم استعدادهای المپیاد شناسایی می شوند و مدرسه قهرمان مشخص می گردد. 6635 مدرسه دارای کانون ورزش درون مدرسه ای وجود دارد. پس از پرورش استعدادها کار دانش آموزان در مراکز کانون های برون مدرسه ای شروع می شود و سپس در کانون های ویژه به تمرین می پردازد. 853 کانون ویژه وجود دارد که ترکیب و تعاملی از همکاری تربیت بدنی آموزش و پرورش و هیئت های ورزشی وزارت ورزش و جوانان است. بعد از این مرحله مسابقات کشوری انجام می شود و در صورت برنده شدن تیم به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام می شود.
وی تاکید کرد: کانون های برون مدرسه ای موظف هستد از ساعت 8 تا 14 در اختیار مدارس باشند.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش یکشنبه 18 تیر کاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای محمد درخشنده بود. این برنامه در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 12 تا 13:30، از رادیو ورزش پخش می شود.

مرتبط با این خبر

  • عفاف و حجاب در ورزش بانوان

  • مفاهیم ورزش شهروندی

  • مسئولیت اجتماعی در ورزش

  • نقش ورزش در غنی کردن اوقات فراغت

  • شب قدر بهتر است از هزار شب التماس دعا

  • نقش خیرین ورزش یار در کمک به سلامت جامعه

  • ورزش و مبارزه با اعتیاد

  • روح خدا به ملکوت اعلی پیوست

  • روزه داری ورزشکاران

  • فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک