صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 11:35 به مدت 1:20دقيقه

برنامه فرهنگ و ورزش این هفته (۷ تا ۱۲ اسفند) با حضور مهدی آزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز به ارائه توضیحاتی در خصوص حقوق مصرف کنندگان ورزشی اختصاص داشت.

به گزارش رادیو ورزش؛ بهره وری در ورزش از موضوعات مهمی است که پرداختن به آن می تواند شرایط را برای ورزش بهتر مهیا کند. هرکالایی که در جامعه عرضه می شود و یا هر گونه خدماتی که در اختیار قرار می گیرد؛ در درجه اول به این موضوع می پردازد که مصرف کنندگان چه کسانی هستند. در این میان رعایت حقوق مصرف کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است و برای رعایت آن باید شناخت و مطالعه کافی داشت.
بازاریابی ورزشی یکی از شاخه های علم ورزش است که روز به روز در حال تکامل است. در میان موضوعات مورد بحث در بازاریابی ورزشی، بحث رفتار مخاطب اهمیت ویژه ای دارد و این سبب می شود که سازمان های ورزشی نیاز داشته باشند تا علاوه بر آگاهی بر کلیات رفتار مصرف کننده به رفتار خاص آنها در ورزش هم توجه کند. قطعا رفتار مصرف کننده بر محصولات، خدمات و کالاهای ورزشی تاثیرگذار است. بطور مثال باشگا های حاضر در لیگ برتر انگلستان مانند منچستر یونایتد و چلسی برای موفقیت این لیگ با یکدیگر همکاری می کنند و در عین حال برای جذب منابع مالی و سهم بازار با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.
از طرفی تماشای مسابقات ورزشی تا حد زیادی تحت تاثیر متغیرهای محیطی است. در کشورهای پیشرفته در فصل های گرم تماشای مسابقات روباز مانند فوتبال و در فصل های سرد تماشای مسابقات سرپوشیده مانند بسکتبال برنامه ریزی می شود.
مهدی آزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در ایباره بیان کرد: کالاهای ورزشی، خدمات، ایده ها و ... متنوع هستند و طیف وسیعی از مشتریان را ایجاد می کنند. در این طیف مشارکت کنندگان فعال وجود دارند. آنها کسانی هستند که درگیر ورزش و به نوعی در تولید کالاها و تجهیزات ورزشی موثر هستند. دسته ای دیگر از افراد کسانی هستند که خود نقشی در بازاریابی ندارند ولی مصرف کننده غیرفعال نامیده می شوند. حقوق مصرف کننده در این دو دسته متفاوت است. رعایت حقوق ثابت مصرف کنندگان موجب تکرار رفتار مصرفی خریدار خواهد شد.
سازمان ملل متحد منشوری را منتشر کرده است که در آن دولت ها را به رعایت حقوق مصرف کنندگانشان دعوت کرده است. علاوه بر این در کشورمان قانونی مبنی بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سال ۸۸ نگارش شد و در سال ۹۰ شاهد تصویب آیین نامه اجرایی این قانون بودیم.
متاسفانه در عرصه ورزش خدمات مطلوبی برای مصرف کنندگان ارائه نمی شود. در مرحله بعدی مصرف کننده باید از کمیت و کیفیت کالا یا خدمات آگاهی کافی داشته باشد. ارائه خدمات پس از فروش از دیگر حقوق مصرف کنندگان است که بیشتر مربوط به کالاها و تجهیزات است. مصونیت از تبلیغات ناسالم و غیر ضروری و حق اعتراض و شکایت از تولید کننده و جبران خسارات از سوی آنها جز حقوق مشتریان است.
شایان ذکر است؛ نهاد متولی ایجاد چنین بخش هایی در ورزش به جز وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل استان ها وجود ندارد. تولیدکننده ها می توانند تحت پوشش اتحادیه های مختلف به فعالیت بپردازند. وزارت ورزش در این زمینه می تواند سیاستگذار خوبی باشد اما اتحادیه ها و سندیکاهایی باید وجود داشته باشند که خودشان بر رفتار و خدماتشان نظارت داشته باشند.
برنامه زنده فرهنگ و ورزش شنبه ۷ اسفند کاری از گروه تفریحات ورزشی با اجرای حسین شریفی بود. این برنامه در جهت اعتلای فرهنگ ورزش روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت۱۱:۳۵ تا ۱۳، از رادیو ورزش پخش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • سال ۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید

  • موفقیت فرهنگی ورزش در سالی که گذشت

  • جایگاه مساجد در ارتقای ورزش

  • نقش مهندسی در ورزش

  • جایگاه نماز در ورزش

  • حضور زنان در عرصه ورزش پس از انقلاب اسلامی

  • کیفیت مدیریت ورزشی در ایران

  • سهم قابل توجه ورزش در تولید ناخالص ملی

  • چالشهای نظام باشگاهداری در ایران

  • کارکرد آمار در برنامه ریزی ورزشی کشور