صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

هر روز از ساعت 10-13-16-20-22 به مدت 5دقیقه

لیلا ایزد پرست ، کارشناس ارشد مدیریت ورزشی

*سه ماده غذایی مفید برای ورزشکاران
شکلات تلخ:
شکلات تلخ موجب افزایش نیتریک اکسید می‌شود. این ماده باعث می‌شود که عروق‌ دچار تورم شوند و نیاز بدن به اکسیژن کم‌تر شود.
چغندر:
بررسی‌ها نشان داد که خوردن چغندر پخته باعث می‌شود که افراد پنج درصد سریع‌تر از دیگران بدوند.
آب گیلاس:
باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. آب گیلاس بعد از ورزش می‌تواند باعث افزایش آنتی اکسیدان در بدن شده و به ریکاوری سرعت می‌بخشد.

* موفقیت در دوی ماراتن به ژنتیک بستگی دارد
دویدن یکی از ورزش‌های محبوب در سراسر دنیاست. با این حال دویدنِ چند کیلومتر با دویدنِ دوی ماراتن متفاوت است و ممکن است به راحتی نتوان در دوی ماراتن موفق بود.
محققان دریافتند که ژنتیک نقش اساسی در موفقیت در دوی ماراتن دارد. دویدن در دوی ماراتن نیازمند قدرتمند بودن سیستم‌های مختلف فیزیولوژیکی در بدن است. شخصی در ماراتن به موفقیت می‌رسد که سیستم تنفسی، قلبی، عروقی و عضلانی قوی دارد. یکی از محققان در این باره می‌گوید: در یک دوی ماراتن فرد به صورت متوسط 30 هزار قدم برمی‌دارد و پاها حدود یک و نیم تا دو برابر وزن بدن را در هر قدم تحمل می‌کنند.
موفقیت در دوی ماراتن به ژنتیک بستگی دارد
دویدن یکی از ورزش‌های محبوب در سراسر دنیاست. با این حال دویدنِ چند کیلومتر با دویدنِ دوی ماراتن متفاوت است و ممکن است به راحتی نتوان در دوی ماراتن موفق بود.
محققان دریافتند که ژنتیک نقش اساسی در موفقیت در دوی ماراتن دارد. دویدن در دوی ماراتن نیازمند قدرتمند بودن سیستم‌های مختلف فیزیولوژیکی در بدن است. شخصی در ماراتن به موفقیت می‌رسد که سیستم تنفسی، قلبی، عروقی و عضلانی قوی دارد. یکی از محققان در این باره می‌گوید: در یک دوی ماراتن فرد به صورت متوسط 30 هزار قدم برمی‌دارد و پاها حدود یک و نیم تا دو برابر وزن بدن را در هر قدم تحمل می‌کنند.

*کمبود ویتامین D عامل آسیب دیدگی ورزشکاران
طبق مطالعات انجام شده ، بیش از نیمی از ورزشکاران کمبود ویتامین D دارند و این مساله باعث می‌شود که آنها بیشتر دچار آسیب‌دیدگی‌ از ناحیه عضلانی شوند.
مدیر این تحقیقات می‌گوید: ورزشکاران باید از میزان ویتامین D بدن شان آگاهی داشته باشند. در صورتی که کمبود داشتند آنها باید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند تا کمتر آسیب ببینند.
غذاهایی همچون شیر، آب پرتقال و حبوبات حاوی ویتامین D هستند.

*نوجوانان غیرفعال استخوان‌های ضعیف‌تری دارند
محققان از عکس‌های سه بعدی برای مقایسه تراکم استخوان نوجوانان مختلف استفاده کردند.
بررسی‌ها نشان داد تراکم استخوان نوجوانانی که در روز 60 دقیقه فعالیت می‌کنند و نوجوانانی که کمتر از این مقدار فعالیت دارند با هم متفاوت است.
در سنین نوجوانی 36 درصد استخوان‌بندی افراد شکل می‌گیرد. کودکانی که زیاد می‌نشینند و فشاری بر استخوان‌هایشان وارد نمی‌شود تراکم استخوان کمتری دارند.
فعالیت‌هایی همچون دویدن و پریدن برای افزایش قدرت استخوان‌های نوجوانان مفید است.
مدیر این تحقیقات معتقد است که خانواده‌ها باید کودکان و نوجوانان را تشویق به فعالیت کنند و از آنها بخواهند که کمتر اوقات فراغت خود را جلوی تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای بگذرانند.

مرتبط با این خبر

  • کسب عنوان نایب قهرمانی توسط تیم والیبال بانوان صدا وسیما

  • تیم تهران قهرمان دومین المپیاد ناشنوایان شد

  • کاروان ایران با سه پله صعود در جایگاه نهم قرار گرفت

  • چند توصیه ورزشی برای فصل بهار

  • چند توصیه در مورد ورزش کودکان

  • آشنایی با چند ورزش مناسب جهت کاهش وزن

  • توصیه هایی برای افزایش کالری سوزی

  • با ورزش کمر سنگ کلیه را بشکنید