صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

از ساعت به مدت

برنامه باشگاه تندرستی شنبه ۷ اسفند با حضور دکتر سعید نقیبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی به بررسی مبحث افزایش قد اختصاص داشت.

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر سعید نقیبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی پیرامون سوال شنونده ای درخصوص کودکان ورزشکار و رشد قدی آنها اظهار کرد: اگر تمرینات متناسب با شرایط کودک باشد و تغذیه و استراحت خوبی نیز وجود داشته باشد؛ کودک در اثر تمرینات ورزشی دچار عقب ماندگی رشدی نمی شود. این یک باور اشتباه است که بعضی رشته های ورزشی مانند وزنه برداری باعث کاهش قد و برخی مثل بسکتبال باعث افزایش قد می شود. عدم تناسب بین ورزش، تغذیه و استراحت باعث سوختن قد می شود. خانواده هایی که فرزند ورزشکار دارند باید توجه داشته باشند که بین جلسات تمرین و شدت تمرین تناسب وجود داشته باشد. تغذیه کودک زیر نظر متخصص تغذیه باشد و غذا چند وجهی استفاده شود و حتما در کنار غذای اصلی سالاد، پوره سیب زمینی و مکملهای دیگر خورده شود. بعلاوه کودک ۸ ساعت خواب خوب داشته باشد. با رعایت این موارد کودک به هیچ وجه آسیب نمی بیند.
نقیبی در مورد سن رشد قدی توضیح داد: جهش رشدی در سن بلوغ اتفاق می افتد. در دختران ۸ تا ۱۲ سالگی و در پسران ۱۱ تا ۱۶ سالگی ملاک قرار می گیرد. بعضی از کودکان بلوغ زودرس و برخی بلوغ دیررس دارند. کودکان بلوغ دیررس رشد قدی بهتری دارند. شرایط آب و هوایی نیز در این زمینه تاثیرگذار است. تا سن ۱۸ سالگی رشد قدی تا حد زیادی متوقف می شود و تا سن ۲۵ سالگی دیگر رشد طولی وجود ندارد ولی تغییرات قد به دلیل تغییرات انحنای ستون فقرات همچنان وجود دارد. بنابراین یک فرد بالغ می تواند ۳ تا ۴ سانتیمتر قدش کوتاه و یا بلند شود که ورزش پیلاتس در افزایش قد موثر است.
وی در مورد آمپول افزایش قد گفت: به هیچ عنوان این نوع تزریق ها باعث افزایش قد نمی شود. قد یک عامل صد در صد ژنتیکی است و کدهای ژنیکی در زمان لقاح میزان قد فرد را مشخص می کنند و قابل تغییر نیست. این تزریقات هورمونی هستند که عوارض سوء دارند و فقط مشکلات را بیشتر می کنند.
برنامه باشگاه تندرستی شنبه ۷ اسفند کاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای زهرا محمود وند تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت ۱۴:۳۰ روزهای زوج به مدت ۳۰ دقیقه، تقدیم به شنوندگان رادیو ورزش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • چگونه ورزش میل به مصرف مواد مخدّر را کاهش می دهد؟

  • عوارض تمرین مقاومتی متمرکز بر یک عضله

  • ورزش برای کاهش لرزش دست

  • درمان خانگی سیاهی دور چشم

  • هدایت کودک در مسیر درست ورزشی

  • دوچرخه سواری و بهبود آسیب زانو

  • چگونه کوفتگی بعد از ورزش سنگین را برطرف کنیم؟

  • ساعت مناسب ورزش در شبانه روز را بشناسید

  • علت خشکی لب در حین ورزش

  • تمرینات اصلاحی گام به گام آسیب دیسک کمر ( هفته ۱ و ۲)