صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

از ساعت به مدت

برنامه باشگاه تندرستی چهارشنبه ۴ اسفند با حضور دکتر سعید نقیبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی به بررسی کوفتگی بعد از انجام فعالیت ورزشی سنگین اختصاص داشت.

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر سعید نقیبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی پیرامون درد بدن بعد از ورزش سنگین و بازیابی مناسب بدن اظهار کرد: اکثر افراد ممکن است بعد از فعالیت ورزشی دچار بدن درد شوند. این درد به چند دلیل است یکی از مهمترین دلایل عدم آمادگی بدنی است. وقتی سطح آمادگی بدن ما پایین است و وارد فعالیت سنگین می شویم بدن دچار کوفتگی می گردد و این کوفتگی باعث درد عضلانی می شود. به این حالت کوفتگی حاد گفته می شود که بلافاصله بعد از اتمام فعالیت ورزشی عضلات دچار درد می شوند. بهترین کار این است که دوش آب گرم گرفته شود. سونا، استفاده از نوشیدنی های گرم و مایعات فراوان تا دو ساعت بعد از فعالیت ورزشی به تسکین درد کمک شایانی می کند. این نوع کوفتگی ۲ تا ۳ ساعت بیشتر ادامه ندارد و معمولاعضلات آزاد می شوند.
نوع دیگر کوفتگی تاخیری است که معمولا به دلیل ترشح موادی از خون است. این مواد در عضلات باقی می ماند و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از فعالیت در عضلات احساس نامطلوبی ایجاد می کند. در این مورد نیز بیشتر تکنیک های تغذیه ای مانند مصرف ویتامین ها بویژه ویتامین C در رفع آن تاثیر بسزایی دارد. آنتی اکسیدان ها نیز به بهبود این شرایط کمک می کنند.
در بیشتر موارد افرادی که بعد از مدتی عدم فعالیت شروع به فعالیت ورزشی می کنند دچار این حالت می شوند. این درد بحث و مشکل خاصی ندارد و بعد از چند جلسه برطرف می شود و بدن خود را با شرایط جدید سازگار می کند.
برنامه باشگاه تندرستی ۴ اسفند کاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای زهرا محمود وند تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت ۱۴:۳۰ روزهای زوج به مدت ۳۰ دقیقه، تقدیم به شنوندگان رادیو ورزش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • چگونه ورزش میل به مصرف مواد مخدّر را کاهش می دهد؟

  • عوارض تمرین مقاومتی متمرکز بر یک عضله

  • ورزش برای کاهش لرزش دست

  • درمان خانگی سیاهی دور چشم

  • هدایت کودک در مسیر درست ورزشی

  • دوچرخه سواری و بهبود آسیب زانو

  • هر آنچه که باید در مورد افزایش قد بدانید

  • ساعت مناسب ورزش در شبانه روز را بشناسید

  • علت خشکی لب در حین ورزش

  • تمرینات اصلاحی گام به گام آسیب دیسک کمر ( هفته ۱ و ۲)