صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

از ساعت به مدت

برنامه باشگاه تندرستی چهارشنبه ۲۷ بهمن با حضور دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله به بررسی آسیب کشکک زانو و خشکی لب در هنگام ورزش و رژیم غذایی کاهش وزن اختصاص داشت.

به گزارش رادیو ورزش؛ دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله پیرامون شکستگی کشکک زانو و در پی آن قفل شدن و خالی شدن پا توضیح داد: قفل شدن و درد مفصل زانو نشانه آسیب مینیسک است. احتمالاً در کنار شکستگی کشکک زانوی این فرد آسیب هایی در لیگامان و مینیسک زانو هم اتفاق افتاده است. از آنجا که سن و وزن عامل تشدید کننده ای در این موضوع بشمار می روند دیگر نباید به ورزش هایی مثل فوتبال پرداخت و بجای آن باید ورزش با شدت متوسط و بدون برخورد را انتخاب کرد تا هم به کاهش وزن کمک کند و هم استقامت عضلات را بالا ببرد. توصیه می شود تمرینات تقویتی عضلات پا مانند کار با دستگاه برای تقویت چهار سر ران انجام گیرد تا فشار وارد بر مفصل کم شود. این تمرین هفته ای ۳ روز و هر روز ۴ الی ۵ ست ۱۰ تایی تکرار شود.
خوبی درخصوص خشکی لب در هنگام رژیم و ورزش توضیح داد: وقتی فردی رژیم می گیرد یکسری مواد غذایی مورد نیاز بدنش حذف می شود. برای مثال ممکن است ویتامین آ بدن که محلول در چربی است کاهش یابد. برای جبران آن می توان از قرصهای مولتی ویتامین استفاده کرد ولی توصیه می شود بجای خوردن قرص از میوه جات و سبزیجات استفاده گردد. باید توجه داشت بدن فردی که ورزش می کند با زمانی که ورزش نمی کرده متفاوت است. برای مثال اگر روزی ۶ تا ۸ لیوان آب می نوشیده حالا که ورزش می کند باید این میزان را افزایش دهد چون در اثر تعریق آب بدن دفع و بدن دچار کم آبی می شود. در ضمن با بالا رفتن سن حس تشنگی از بین می رود ولی نیاز بدن به آب همچنان وجود دارد. لازم بیادآوری است چای نه تنها آب بدن را تامین نمی کند بلکه مدر است و آب بدن را دفع می کند.
برنامه باشگاه تندرستی چهارشنبه ۲۷ بهمن کاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای زهرا محمودوند و کارشناسی دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله، با رویکرد ارائه راهکارهایی برای بهتر زیستن تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت ۱۴:۳۰ روزهای زوج به مدت ۳۰ دقیقه، از رادیو ورزش پخش می شود.

سردبیر: شهبندی
تنظیم کننده: مونا رئیس پور

مرتبط با این خبر

  • چگونه ورزش میل به مصرف مواد مخدّر را کاهش می دهد؟

  • عوارض تمرین مقاومتی متمرکز بر یک عضله

  • ورزش برای کاهش لرزش دست

  • درمان خانگی سیاهی دور چشم

  • هدایت کودک در مسیر درست ورزشی

  • دوچرخه سواری و بهبود آسیب زانو

  • هر آنچه که باید در مورد افزایش قد بدانید

  • چگونه کوفتگی بعد از ورزش سنگین را برطرف کنیم؟

  • ساعت مناسب ورزش در شبانه روز را بشناسید

  • تمرینات اصلاحی گام به گام آسیب دیسک کمر ( هفته ۱ و ۲)