عبادالله رضایی

حوزه تخصصی: تهیه كنندگی

متولد 1351 شهرستان نور استان مازندران، كارشناسی ارشد مدیریت رسانه هستم . از سال 1380 با قبولی در آزمون تهیه كنندگی وارد سازمان صدا و سیما شدم و پس از استخدام و گذراندن دوره بدو خدمت، از سال 81 كارم را در رادیو ورزش آغاز كردم.

از آنجایی كه خانواده ام اهل ورزش بودند و خودم هم علاقه زیادی به ورزش داشتم رادیو ورزش را برای شروع كارم، انتخاب كردم و از آن زمان تا كنون با این شبكه همكاری كرده ام. ابتدا با برنامه های تولیدی كارم را شروع كردم اولین برنامه ام ، "آدینه، روز عاشقی" ویژه امام زمان (عج) بود، پس از برنامه های تولیدی، تهیه كننده شیفت پخش و سپس برنامه های زنده شبكه ورزش بوده ام.
از جمله برنامه هایی كه در رادیو ورزش برعهده داشتم؛ تا سپیده ، پنجره ای رو به شب، جهان ورزش، صبح و ورزش، فرهنگ و ورزش، مسابقه شبانه بوده است، در حال حاضرنیز تهیه كنندگی برنامه های ؛ جهان ورزش رزمی و سواركاری ، پنجره ای رو به شب، یك فنجان چای داغ را بر عهده دارم.
به نظرمن، رادیو ورزش، رادیویی تخصصی و پرمخاطب است كه پاسخگوی نیازهای مختلف ورزشی مخاطبان است و بیشتر مخاطبش نیز جوانان هستند.
به نظرم یك تهیه كننده، مخصوصا با توجه به تخصصی بودن رادیو ورزش، باید برخی از ویژگی ها را داشته باشد تا بتواند برنامه خوب و مخاطب پسندی بسازد، از جمله این ویژگی ها شامل :
• اشراف و احاطه كامل به اصول برنامه سازی رادیویی
• تسلط كامل به سردبیری و چگونگی چینش محتوای برنامه
• آگاهی از مباحث روز ورزشی ایران و جهان
• داشتن مدیریت بالا و قدرت تصمیم گیری سریع
• آشنایی و تسلط بر ساختار انواع برنامه و موسیقی
• برخورداری از شم زیبایی شناسی

درباره مدیریت خوب یك تهیه كننده می توان گفت : مثلا در حین پخش برنامه زنده، اگرمشكلی پیش بیاید، تهیه كننده باید به گونه ای فضای استودیو و برنامه را مدیریت كند كه به عوامل برنامه استرس منتقل نشود و برنامه با آرامش و بدون مشكلی پخش شود.
برای اینكه بتوانیم رادیو ورزش را ارتقاء دهیم اول باید، مدیر شبكه دارای مدیریتی قوی و جامع نگر باشد كه بتواند از هر لحاظ، رادیو ورزش را در بین شبكه های مختلف شاخص كند و دوم اینكه انتخاب عوامل مختلف شبكه خیلی تاثیرگذار هستند عوامل برنامه از تهیه كننده گرفته تا گوینده، كارشناس، ارتباطات و هماهنگی باید اشخاص قوی، حرفه ای و شاخص بوده و در كار خود خبره باشند، چون برنامه سازی، كاری گروهی است، بنابراین انتخاب عوامل و استفاده از تجارب آنها، نقش مهمی در موفقیت برنامه های شبكه خواهد داشت، ضمن اینكه، عوامل ستادی و اداری هم با پشتیبانی به موقع خود، می توانند شبكه را حمایت كنند. بخاطر همین در شبكه ورزش هر كسی كه از شبكه ای دیگر می آید، ممكن است شخص خوبی باشد ولی بخاطر حرفه ای نبودنش نمی توانیم به راحتی جذبش كنیم.
برای اینكه بتوانیم مخاطبان را به ورزش تشویق كنیم و در سالم سازی جامعه تاثیر گذارتر باشیم باید اول ورزش را فرهنگ سازی كنیم، اگر بتوانیم با برنامه سازی درست نیاز به ورزش كردن را در مردم نهادینه كنیم و مردم به ورزش به عنوان نیاز اصلی خود نگاه كنند و آن را در برنامه اصلی زندگی شان بگنجانند، آن زمان می توانیم بگوییم در كارمان موفق عمل كرده ایم .
وقتی شنوندگان در برنامه های مختلف زنگ می زنند و ابراز ارادت و تشكر می كنند نشان می دهد برنامه توانسته است نیازهایشان را برطرف كند و همین امر خستگی از تنم بیرون می كند و این می تواند بهترین خاطره برایم باشد .همیشه از بدو خدمتم در سازمان سعی كرده ام از تجربیات افراد پیشكسوت كه می توانند به رشد من در كارم كمك كنند، استفاده كنم .
آرزوی موفقیت برای تمام مردم ایران، همكاران خودم در شبكه ورزش، می كنم و بزرگترین آرزیم این است كه جهانی پر از صلح و آرامش داشته باشیم .
جمله پایانی ؛ اگر همه انسان ها با هم صادق باشیم و صداقت در كار داشته باشیم، خیلی از مشكلات حل می شود .



دسترسی سریع