برنامه "ورزش و جامعه" این هفته (9 تا 14 شهریور) به موضوع پرسشگری و نقادی در ورزش اختصاص داشت.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رادیو ورزش؛ پرسشگری و نقادی یكی از اصول مهم مدنظر صاحبنظران برای فراهم كردن بسترهای رشد و تعالی در هر فعالیتی محسوب می شود و شاید از كاركردهای مهم رسانه ها در اصلاح ساختارهای مختلف در یك جامعه هم توجه به همین موضوع است.
دكتر رضا شجیع، رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان و پژوهشگر جامعه شناس، در ارتباط با موضوع برنامه گفت: تفكر نقادانه و پرسشگری روز به روز در جامعه ما كمتر می شود. متأسفانه سبك زندگی ما به سمتی پیش می رود كه به دنبال پاسخ های پیامكی هستیم و می خواهیم سریعاً به جوابها برسیم. اساساً تفكر كه بن مایه پرسش و نقادی است در حال كمرنگ شدن است.
وی، به انواع پرسش ها اشاره كرد و گفت: 3 نوع پرسش داریم: 1-پرسش های عینی كه پاسخ های مشخصی دارند. 2-پاسخ هایی كه مبتنی بر سلایق فردی هستند. 3-پرسش های هنجاری كه بسته به نوع استدلال فرد نسبت به موضوع است.
دكتر شجیع، با بیان اینكه متأسفانه در طی سالهای اخیر به ویژه در حوزه ورزش تلاش كرده ایم كه با سوالات و پرسش های هنجاری برخورد سلیقه ای كنیم؛ اظهار كرد: ممكن است از فرد سوالی پرسیده شود كه با سلیقه وی سازگار نباشد و موجب دلخوری شود. در این هنگام نق زدن جای خود را به نقد كردن می دهد.
نق زدن یك فرآیند هیجانی است؛ در حالیكه نقد كردن یك فرآیند مسئله محور است. فردی كه نقد می كند، باید از تاریخچه یك مفهوم آگاهی داشته باشد و اینكه از كجا شروع شده و به كجا رسیده است. فردی كه نق می زند ممكن است اطلاعی از موضوع نداشته باشد و صرفاً بخواهد خشم خود را خالی كند و درد و دل كند.
وی، تصریح كرد: متأسفانه شاهد بوده ایم كه بعضی افراد در یك سری مسائل مهم كشور به جای اینكه نقد كنند، نق زدند. بنده معتقدم اگر به افراد هویت خبرنگار می دهیم، باید بپذیریم كه آنها اشخاصی اهل تفكر هستند؛ از تاریخچه یك جریان خبر دارند؛ آمار و ارقام می دانند؛ تجزیه و تحلیل می كنند و بر این مبنا پرسشی را مطرح می كنند.
دكتر شجیع، در خصوص صلاحیت خبرنگاران و اتفاقات اخیر ورزش كشور گفت: ما چند دسته خبرنگار داریم؛ یك سری خبرنگاران خیلی حرفه ای هستند؛ سوالات پخته ای می پرسند و از این طریق به دنبال جواب های پخته ای هستند؛ تیترهایی كه می زنند، برای ورزش كشور سازنده و امیدبخش است؛ اگر نقدی هم وارد می كنند، جریان ورزش كشور را به تفكر وادار می كنند.
در مقابل شبه خبرنگارانی داریم كه به دنبال حاشیه هستند؛ به دنبال یك جریان خبری زرد هستند كه مخاطب بیشتری را جذب كنند. اصطلاحاً بیشتر به دنبال ارزش های خبری تضاد هستند و تخریب را به عنوان یك ارزش خبری با شدت زیادی دنبال می كنند.
وی، ادامه داد: در كنار این نوع خبرنگاران، خبرنگارانی داریم كه فاقد دانش و اطلاعات حداقلی در رابطه با حرفه خبرنگاری هستند. این افراد صرفاً از طریق روابط وارد عرصه ورزش می شوند. متأسفانه مرز بین خبرنگار حرفه ای و غیرحرفه ای در اینجا خیلی كمرنگ می شود و شاید مخاطب بخش عمده ای از مسائلی كه در این هفته ها مطرح شد، همین عده از خبرنگاران بوده اند؛ اما بنده معتقدم بیان چنین موضوعی كه اگر كسی پرسشی را نابجا مطرح كند، دچار محرومیت می شود، باید با احتیاط بیشتری انجام می شد تا چنین شاعبه ای پیش نمی آمد كه خشك و تر با هم بسوزند.
برنامه ورزش و جامعه، با اجرای درخشنده، شنبه هر هفته ساعت 11:30 به مدت 60 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.