در برنامه "ارتباطات ورزشی" شنبه 7 بهمن، دكتر سارا كشكر، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، پیرامون ویژگی های یك تبلیغ رسانه ای اثربخش به گفتگو پرداخت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر سارا كشكر، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، در ارتباط با ویژگی های تبلیغاتی كه در آن ها سخن گفتن نقش كلیدی دارد، گفت: رسانه ها برای تبلیغات می توانند از حواس مختلف انسان بهره برداری كنند و از عناصر مختلفی ازجمله: شنیداری، بصری، بویایی و حتی لامسه بهره مند شوند؛ به طور مثال تلویزیون بیشتر از سایر رسانه ها می تواند از عنصر دیداری استفاده كند؛ زیرا هم عنصر دیداری و شنیداری را دارد و هم از حركت می تواند استفاده كند و تبلیغات مؤثرتری داشته باشد. در ارتباط با رسانه ای مثل رادیو كه می تواند تنها از عنصر كلامی استفاده كند، به نظر می آید اثربخشی بیشتری را شاهد باشیم؛ زیرا دسترسی به آن آسان و كم هزینه است و با توجه به اینكه این امكان را دارد كه تبلیغات را به شكل مداوم و تكراری ارائه كند، بنابراین تعداد دفعاتی كه شنوندگان یك تبلیغ را می شنوند و می توانند آن را در ذهن خود ماندگار كنند، بیشتر می شود. صاحبان سرمایه بهتر است از ظرفیت های رادیو بیشتر برای تبلیغات خود استفاده كنند.
وی، افزود: اینكه چطور تبلیغی باید در رادیو ارائه شود كه اثربخش باشد، به دو نكته بسیار مهم بستگی دارد؛ یكی اینكه محتوای پیام چه چیزی باشد و چطور ارائه شود كه موجب جذابیت شود؛ نكته دیگر این است كه آن صدا یا كلامی كه تبلیغ را ارائه می كند، چه ویژگی داشته باشد. مسلماً صدای خوش همراه با موسیقی یا افكت های صوتی می تواند در اثربخش تر بودن یك تبلیغ نقش بسزایی داشته باشد. صدایی كه خوش آوا و قدرتمند است و می تواند از نفوذ بالایی برخوردار باشد، معمولاً در تبلیغات اثربخش نقش مهمی دارد. بارها دیده شده كه صدای خوب و قدرتمند باعث ماندگاری یك تبلیغ در ذهن مخاطب شده و سالیان سال آن تبلیغ در ذهن فرد باقی مانده است. بهتر است كه گوینده در كنار یك صدای خوش، تیكه كلام معروفی را در تبلیغات استفاده كند.
برنامه ارتباطات ورزشی، با اجرای ایزدپرست، كاری از گروه علوم ورزشی است كه شنبه ها ساعت 13:35 به مدت 25 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.