بازاریابی ورزشی پنج شنبه از ساعت 13:30 به مدت 30دقیقه

رادیو ورزش

بازاریابی ورزشی

افزایش رضایت و اعتماد مشتری با بازاریابی حسی

برنامه بازاریابی ورزشی شنبه 29 آبان با حضور مهدی حكیمی ها، كارشناس بازاریابی و بازرگانی در حوزه ورزش به بررسی مدل بازاریابی حسی اختصاص داشت.

1395/09/02
09:21



به گزارش رادیو ورزش؛ برای فروش محصول لازم است شیوه های مختلف بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. یكی از این شیوه ها، بازاریابی حسی است كه در آن حواس مصرف كننده را در ارتباط با محصول درگیر می كنیم؛ یعنی مشتری قبل از خرید محصول آن را امتحان و تجربه می كند و از نتیجه این تجربه تصمیم گیری می كند كه آیا محصول را خریداری نماید یا خیر.
مهدی حكیمی ها، كارشناس بازاریابی و بازرگانی در حوزه ورزش پیرامون شیوه بازاریابی حسی اظهار كرد: اگر شرایطی برای مشتری فراهم آوریم كه بتواند قبل از خرید كالا و خدمت تجربه خوبی از آنها داشته باشد و براساس این تجربه احساس رضایت و تعلق به محصول و خدمت پیدا كند؛ این امكان بوجود می آید كه این مشتری در مراحل بعدی فروش نیز حضور داشته باشد و ما بتوانیم كالاهای بیشتری را نیز به فروش برسانیم. بطور مثال در بعضی فروشگاه ها نمونه هایی به عنوان سمپلینگ جهت امتحان محصول ارائه می شود و به این طریق احساس نیاز در مشتری بوجود می آید. پس بازاریابی حسی یعنی محصول را قبل از خرید در اختیار مشتری قرار بدهیم تا او بتواند محصول را با حواس خود تجربه كند و درصورت رضایت از محصول آن را خریداری نماید. در شیوه سنتی بازاریابی این تجربه دیداری است ولی در بازاریابی حسی دیگر حواس انسانی مثل بویایی، چشایی، لامسه و ... نیز در این تجربه مورد استفاده قرار می گیرد.
حكیمی ها درخصوص فواید بازاریابی حسی در سازمانهای ورزشی بیان كرد: بازاریابی حسی یك نوع تعامل است و یك نتیجه نهایی بهمراه دارد و آن وفاداری مشتریان است. اگر مشتری با تجربه خوبی كه از محصول كسب می كند و براساس رضایتی كه بعد از خرید برای او پیش می آید آن كالا را به دیگران نیز توصیه كند او به عنوان مشتری وفادار شناخته می شود كه این دسته مشتریان می توانند ضریب فروش را تا چند برابر افزایش دهند.
وی در مورد هزینه های بازاریابی حسی توضیح داد: شاید در ابتدای كار به خاطر نمونه هایی كه از محصول ارائه می شود هزینه ها نیز افزایش پیدا كند ولی در حین فرآیند و در زمانی كه افراد حس خوبی از خرید پیدا نمایند میزان فروش می تواند تا 50 درصد افزایش یابد.
برنامه بازاریابی ورزشی كاری از گروه علوم ورزشی، ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه به تهیه كنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا كشكر از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
بازاریابی ورزشی