برنامه بازاریابی ورزشی با حضور وحید نثائی، كارشناس بازاریابی به بررسی مدل بازاریابی مستقیم در سازمانهای ورزشی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ وحید نثائی، كارشناس بازاریابی پیرامون اهمیت و چگونگی شیوه بازاریابی مستقیم در حوزه ورزشی توضیح داد: بازاریابی از عناصر مختلفی تشكیل شده كه برای انجام آن كارهای متعددی باید صورت پذیرد. بازاریابی مستقیم یا direct marketing شیوه ای است كه به جذب مشتری جدید و حفظ و رسیدگی بیشتر به مشتری های قدیمی تاكید دارد. در این مدل بازاریابی واسطه ها باید حذف شوند و بدون واسطه بكار پرداخت. به عبارت دیگر در بازاریابی مستقیم با مشتری هایی كه از قبل هدفگذاری و شناسایی شده اند ارتباط برقرار می گردد و این وجه تمایز بازاریابی مسقیم با سایر بازاریابی هاست. در این روش بطور ویژه و حتی یك به یك با مشتری ها ارتباط برقرار می شود؛ تا آنجا كه نام مشتری را در رسانه تبلیغی خود بكار برده و یا با نام مشتری با او تماس برقرار می گردد و بدین شكل با مشتری هدف ارتباط برقرار می شود.
طبق تعریف انجمن بازاریابی مستقیم، هرگونه ارتباط مستقیم با مشتری، بنگاه یا كسب و كار به منظور دریافت سفارش مستقیم و درخواست مراجعه به فروشگاه و حتی ایجاد و تولید ترافیك برای مشتری بازاریابی مستقیم نام دارد. این ارتباط تك به تك از طریق شخصی سازی خدمات و بازاریابی صورت می پذیرد. بدین شكل كه برای هر فرد و سازمان یك نوع خدمات ویژه یا یك نوع بازاریابی خاص بكار گرفته می شود؛ نه اینكه یك نسخه واحد برای كلیه افراد بكار برده شود؛ بلكه متناسب با شرایط آن فرد و بنگاه خدمات منحصر به فردی ارائه می گردد و این وجه تمایزی است كه هر سازمان نسبت به دیگر رقبای خود می تواند داشته باشد.
وی در مورد هزینه های اضافی كه این شیوه دربردارد اظهار كرد: اگر از دید كوتاه مدت به این مسئله نگاه شود قطعاً هزینه هایی نیز دربردارد ولی از دید میان مدت و بلند مدت هزینه های بسیاری را تحت پوشش قرار می دهد. برای مثال در بازاریابی مستقیم، تبلیغ برای فرد یا سازمانی صورت می پذیرد كه به كالا یا خدمات ما احتیاج دارند و برای كسانی كه ارتباطی با محصول و خدمات ما ندارند تبلیغی انجام نخواهد گرفت. لذا از لحاظ زمانی، مالی و انرژی فكری هدر رفتی وجود نداشته و دقیقا می دانیم با چه كسانی وچگونه برخورد كنیم.
موفقیت هر سازمان ورزشی وابسته به استفاده موثر از شیوه های مختلف بازاریابی است. امروزه بسیاری از سازمان های ورزشی از شیوه بازاریابی مستقیم بهره می برند. در این روش سازمان سعی می كند مصرف كننده اصلی را شناسایی كرده و با او ارتباط مستقیم برقرار كند و بدین ترتیب هزینه های زیادی كه صرف مشتریان نامرتبط می گشته، مدیریت شده و منابع مالی سازمان به هدر نمی رود.
برنامه بازاریابی ورزشی كاری از علوم ورزشی، ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه به تهیه كنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا كشكر از رادیو ورزش پخش می شود.