برنامه بازاریابی ورزشی شنبه 21 مرداد با حضور دكتر سید مرتضی عظیم زاده، استاد دانشگاه و كارشناس حوزه بازاریابی و برند به موضوع تعریف انتظار مشتری و اهمیت ارتباطات فروشنده و مشتری اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر سید مرتضی عظیم زاده، استاد دانشگاه و كارشناس حوزه بازاریابی و برند پیرامون تعریف انتظار مشتری اظهار كرد: انتظار مشتری یكی از مباحثی است كه ساده به نظر می رسد ولی در طیف رضایت مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی كه وارد یك فروشگاه یا باشگاه ورزشی می شویم؛ نمی دانیم چه چیزی را تقاضا كنیم و انتظار داریم فروشنده كاری برای ما انجام دهد؛ تخفیفی در نظر بگیرد و ... .
این وضعیت به این دلیل است كه مدیر باشگاه یا فروشگاه انتظار مشتری را تعریف نكرده است. اینكه به عنوان مشتری چه چیزهایی را باید انتظار داشته باشیم و چه چیزهایی را نباید انتظار داشته باشیم. یك فروشنده می تواند براحتی انتظار مشتری را تعریف كند. برای مثال اعلام كند كه كفش ورزشی فروشگاه تا یك هفته پس گرفته می شود. اگر مشتری بعد از 10 روز كفش را پس دهد و فروشنده قبول كند یعنی فراتر از انتظار مشتری رفتار كرده و در طیف رضایت مشتری به جلو رفته است.
عظیم زاده درخصوص اهمیت ارتباطات فروشنده با مشتری بیان كرد: ما در عرصه كسب و كار به اندازه ای كه از نوع ارتباطات فروشنده ها آسیب می بینیم؛ از نوع كالاها آسیب نمی بینیم. كیفیت كالاها در برندهای همتراز بازار خیلی متفاوت نیست اما كیفیت ارتباط فروشنده ها، مربیان و مدیران ورزشی خیلی با هم متفاوت است. یكی از راهكارهای عملی برای كنترل این طیف آموزش، بكارگیری و پرداختن به امر ارتباطات موثر در فروشندگی است. امروزه مشتریان بسیار حساس شده اند و به كوچكترین رفتار منفی پاسخ می دهند. خیلی از مشتری هایی كه ناراحت و ناراضی هستند؛ چیزی نمی گویند و شكایتی ندارند ولی دیگر از ما خرید نخواهند كرد.
از تكنیك های ارتباط با مشتری می توان به لبخند، درست گوش دادن، ارتباط چشمی، فن بیان و نحوه ارائه كالا اشاره كرد كه در كسب و كارهای ورزشی بسیار موثر است.
برنامه بازاریابی ورزشی شنبه 21 مرداد كاری از گروه علوم ورزشی به تهیه كنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا كشكر تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.