سخنرانی سید رضا صالحی امیری، رئیس كمیته ملی المپیك در بیستمین سالروز تاسیس رادیو ورزش
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی
عرض تبریك به خانواده بزرگ صدا خصوصا همكاران عزیز و ارزشمندم در رادیو ورزش، میهمانان عزیز و شنوندگان ما در سراسر ایران اسلامی دارم. امروز روز جشن رادیو ورزش و تولد بیستمین سالگرد تاسیس این رادیو است. جوانی و بیست سالگی اقتضاعات خاص خودش را دارد. من قرار بود در این خصوص صحبت كنم ولی خانم مجری سوالی مطرح كردند كه انتظارات شما از رادیو ورزش چیست؟
وظیفه خودم می دانم از رئیس صدا و سیما، معاون صدا و آقایان پورمحمدی و میرحسینی و همه شما كه سهم بزرگی در این عرصه داشته و دارید تقدیر و تشكر كنم. كار رسانه كار سختی است و كمتر دیده می شود. من با رسانه بیگانه نیستم و بخشی از وقت، مطالعه و زندگی ام در رسانه است. به تك تك همكاران خوبم در صدا و خصوصا رادیو ورزش خسته نباشید عرض می كنم.
جوانی با 4 ویژگی عقلانیت، خلاقیت، شجاعت و صداقت همراه است و انتظار اول ما از رادیو ورزش این است كه اصول جوانی در 20 سالگی را رعایت كند، یعنی عقلانیت، خلاقیت، شجاعت و صداقت.
انتظار دوم ما از عزیزان در رادیو ورزش این است كه به اجتماعی كردن این حوزه بیشتر توجه كنند. امروز با داشتن مشكلات زیادی كه در كشور داشته و داریم، فشار بیگانگان و دشمنان و مشكلات داخلی، نیازمند تولید و باز تولید نشاط در جامعه هستیم. جامعه باید در فضای عمومی احساس امید كند و در چهره جامعه شادی و در لبش لبخند باشد. صدا و رادیو ورزش یكی از كانونهای تولید، امید و نشاط ملی است و باید به این مسئله توجه شود. ورزش باید به متن اجتماع برود. قطعا موافق همه بحثهایی كه عزیزان كرده اند، هستم. اما فراموش نكنیم كه رسالت رادیو ورزش اجتماعی كردن ورزش است، یعنی بردن ورزش به متن اجتماع یعنی كوچه، بازار، مغازه، كارخانه و ... كه شنونده شما هستند. مهم است كه بدانید رسالت اول رادیو ورزش اجتماعی كردن ورزش است.
نكته بعدی بحث تعامل است كه تنها در یك بستر دیالوگ یا گفتگو دو جانبه شكل می گیرد. تعامل این نیست كه در یك تریبون سخن بگوییم و میلیونها نفر شنونده باشند. در همینجا از همه كسانی كه در رادیو ورزش نقد سازنده دارند، تشكر می كنم. باید بپذیریم كه رادیو زبان ملت است نه زبان حاكمیت. رادیو زبان ملت است و باید مدیریت ورزش را نقد كند ولی این نقد باید سازنده باشد و نه تخریبی. از این منظر انتظار سومی كه از رادیو ورزش داریم، دیالوگ با متن اجتماعی، نقد سازنده و ایجاد فضای باز برای گفتگو با مردم است. مردم حق دارند كه ما را نقد كنند و ما وظیفه داریم كه بشنویم و به آن توجه كنیم.
نكته چهارم شفافیت است. امروز شفافیت نیاز جدی ورزش كشور است. اینكه ما در كمیته ملی المپیك گفتیم كه تمام فعالیتهای مالی خود را در سایت قرار می دهیم، یك پیام روشن داشت و آن اینكه در ورزش نباید نكته تاریكی وجود داشته باشد. باید نورافكن به همه فضای ورزش بتابد و همگان بدانند در زیر دوربین جامعه، افكار عمومی و رسانه ملی هستند و فضای تاریكی نداریم و باید شفاف باشیم. شفافیت در دل خود پاسخگویی را بهمراه دارد. هر كسی كه احساس شفافیت می كند باید بلافاصله بداند كه باید پاسخگو باشد. اگر در فضای ورزش شفافیت و پاسخگویی شكل بگیرد، به اعتقاد من بخش زیادی از چالشهایی كه مطرح می شود، برطرف خواهد شد.
نكته پنجم اخلاق گرایی است. همه تلاشها در ورزش باید به یك نقطه ختم شود و آن توسعه اخلاقی جامعه است. ورزش هدف نیست ورزش بستری برای انسان سازی است. اگر در تحولات جامعه ورزشی ما اخلاق تولید نشود، قطعا به بیراهه رفته ایم. ثمره و میوه درخت سبز ورزش اخلاق است و از این جهت جامعه وقتی یك قهرمان را می بیند، نماد پهلوانی را می بیند و از آن به عنوان نماد اخلاقی یاد می كند. در قدیم وقتی مردان به حج می رفتند، نوامیس خود را به یك پهلوان می سپردند و این پهلوان نماد امنیت و اخلاق هم بود. این باید امروز در جامعه ورزشی ما كاملا برجسته شود و كار رسانه اخلاق گرایی و توجه به ارزشهای اخلاقی در این حرفه است. نكته ششم مخاطب شناسی است. مخاطب شناسی یعنی نیازسنجی . ما احساس نكنیم كه متولی هستیم و باید تولید كنیم و مردم هم باید الزاما مصرف كنند. این رویكرد مربوط به گذشته است كه امروز از نظر زمانی و رویكردها تقریبا كهنه شده است و دوران امروز دورانی است كه نیاز سنجی، ذائقه سنجی و مخاطب سنجی باید در كار رسانه قرار گیرد. از آقایان شاه آبادی، پورمحمدی و میرحسینی و سایر بزرگان این عرصه تقاضا دارم به این موضوع توجه كنند كه اگر ذائقه مردم را فقط به سمت یك ورزش سوق دهیم، خطای حرفه ای انجام داده ایم. ما 52 فدراسیون داریم و همه این فدراسیون ها می توانند نماد غرور و هویت ملی باشند به شرطی اینكه شما در مسیر تولید ذائقه نقش آفرینی كنید. این شما هستید كه نقش ایفا می كنید و امروز والیبال، كشتی، وزنه برداری، دوومیدانی و ... را به خانه ها برده اید، یعنی تغییر ذائقه منطبق با واقعیتهای ورزش. فوتبال افتخار ملی ماست، همچنان كه كشتی، تكواندو، ووشو و ... افتخار ملی ما هستند. این نكته بسیار مهم است و چگونگی ذائقه سازی در فضای مخاطب كار اصلی شماست.
نكته بعدی هم بحث توجه به فرصتهاست. شنوندگانی كه صدای ما را می شنوند، با من همراه هستند كه ورزش انبوهی از فرصتها را داراست و نقاط تاریك و سیاهش بسیار كم است. ولی در جامعه عجیب تلاش می كنیم كه نقاط ضعف را برجسته كنیم و نقاط قوت را كمرنگ كنیم. كار رسانه این است كه فرصتهای بزرگی كه در جامعه ورزش وجود دارد را معرفی كند. یك نمونه جامعه قهرمانی ماست. انسانهای بزرگی داریم كه نماد غرور، غیرت، هویت و شرافت ملی ما هستند و اگر هر روز هم این عزیزان را در این رسانه معرفی كنیم، باز هم زمان كم خواهد آمد. از این منظر فرصتهای بزرگ ورزش را برجسته كنیم و در عین حال چالش هایش را هم متذكر شویم. نكته مهم و اساسی این است كه فراموش نكنیم كه رسالت اصلی رسانه انسجام ملی، هویت بخشی و پرهیز از تفرقه گرایی است. شخصا به عنوان كسی كه به رادیو ورزش گوش می دهم، انصاف این است كه شهادت دهم كه در مجموع مسیر رادیو ورزش مسیر و جهتگیری درستی است ولی گاهی انسان از هدف فاصله می گیرد. ما جامعه بزرگی هستیم و صدا، صدای ملی است؛ رسانه، رسانه ملی است و زبان ملت است و خیلی مهم است كه مبادا در بحث انسجام بخشی در حوزه ورزش دچار غفلت شویم و این بحث مهمی است كه رسانه باید به این مسئله بیشتر بپردازد.
نكته آخر كه بسیار تاكید دارم و در كمیته ملی المپیك هم در راس برنامه خود قرار داده ام، ایجاد ثبات و آرامش در فضای ورزش است. براحتی می توان در فضای ورزش تنش ایجاد كرد، با یك خبر یا شایعه و فضاسازی ساده. اما ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری به ثبات و آرامش نیاز دارد و ثبات و آرامش هم در عمل شكل می گیرد. آرامش و ثبات ورزش مقدمه توسعه و تعالی ورزش است. خصوصا كه ما با بیش از 600 ورزشكار و همراه در آستانه اعزام به بازیهای آسیایی جاكارتا هستیم و بلافاصله از جاكارتا به المپیك جوانان آرژانتین خواهیم رفت و سپس برای رویدادهای بزرگ آینده تا 2020 آماده می شویم.
از الان تا 2020 رسالت بزرگ صدا و سیما در حوزه ورزش ثبات، آرامش، شفافیت، نقد سازنده، اخلاق گرایی و انسجام گرایی است. امیدواریم كه تك تك شما عزیزان كه تلاش می كنید، موفق باشید. شنوندگان خوبی دارید كه از سراسر كشور پیام می دهند. از همین جا به همه كسانی كه شنونده هستند عرض ادب، سلام و خضوع دارم. ما خادمان شما هستیم و نقدهای شما را می شنویم و مطمئن باشید وظیفه ما پاسگویی به شماست. امیدوارم در این ایام كه در آستانه تحولات قرار داریم، ملتی شجاع، جسور، با خلاقیت و عقلانیت مقابل دشمن بی عقل و دشمنی كه در مسیر توسعه ملت سنگ اندازی می كند، یك صدا و مقاوم باشیم و مطمئن هستم كه ما در این مسیر پیروزیم، چرا كه حق همیشه پیروز است.
موفق باشید