برنامه "دانشكده بازاریابی ورزشی" شنبه 11 آبان، با حضور دكتر محمد نوحی، كارشناس بازاریابی، به اثرات بازاریابی ورزشی بر رونق تولید و اشتغالزایی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر محمد نوحی، كارشناس برنامه، در خصوص اهمیت مقوله بازاریابی گفت: بازاریابی باعث می شود تجاری سازی رخ بدهد و علامت تجاری محصولی در بازار قدرتمند شود؛ همچنین موجب خواهد شد كه مشتریان وفاداری پیدا كنیم. بازاریابی جایگاه محصول را در بازار ارتقاء می دهد. اطلاعات و آگاهی بیشتر از محصول را به همه می رساند. فروش را بیشتر می كند. طرح های مهمی برای اجرای تولید دارد. در قیمت گذاری دخالت می كند. موجب تحریك تقاضا می شود. بالا بردن مصرف كه مهمترین مأموریت بازاریابی است را در بعد ملی و بین المللی ارتقاء می دهد.
وی، در پاسخ به این سوال كه بازاریابی چه تأثیری بر تولید دارد، بیان كرد: وقتی تقاضا را تحریك كنیم، مصرف بالا می رود؛ زمانیكه مصرف بالا برود، فروش بیشتر می شود و وقتی كه فروش افزایش پیدا كند، تولید كننده میل بیشتری به تولید كردن دارد. در این صورت 2 اتفاق برای اشتغالزایی رخ می دهد؛ اول اینكه تولید محصولات جدید مورد نیاز است؛ زیرا یك سری افرادی كه مصرف كننده بودند، امروز می خواهند از تكنولوژی مدرنتری استفاده كنند و تولید كنند ملزم می شود كه ماشین آلات جدید بخرد و برای ساخت این ماشین آلات نیرویی مشغول به كار می شوند. شركت تولیدی نیازمند این است كه استخدامی نیروی انسانی بیشتری داشته باشد.
دكتر نوحی، خاطرنشان كرد: صنعت بازاریابی ورزشی كه گردش مالی بسیار بزرگی هم دارد، امروز در كشور ما 70 درصد محصولات از دیگر كشورها وارد می شود. در بخش پوشاك 50 درصد وارد كننده هستیم كه 80 تا 85 درصد این عدد از چین وارد می شود.
كارشناس برنامه در ادامه گفت: امروز بازاریابی هنر است و اثر مستقیم و غیرمستقیم بر اشتغالزایی دارد. ما بایستی فرهنگ بازاریابی را در كشور رواج دهیم و به تولیدكننده ها بگوییم اگر بخش بازاریابی و فروش را قدرتمند و به روز نكنید، در آینده نمی توانید تولید كنید و به مشكل برخواهید خورد.
دكتر نوحی نیز در پاسخ به این پرسش كه علت تولید ضعیف لوازم ورزشی در كشور و وارد كردن محصولات از دیگر كشورها چیست، تصریح كرد: یكی از مشكلات ما كیفیت پایین محصولاتمان است. من تعجب می كنم كه مردم جنس ایرانی نمی خرند؛ اما جنس چینی را خریداری می كنند. جنس ایرانی هر چقدر هم كه كیفیت پایینی داشته باشد، از جنس چینی بهتر است.
برنامه دانشكده بازاریابی ورزشی، با اجرای اختر زورقچیان و تهیه كنندگی محسن ابوفاضلی، روزهای شنبه ساعت 13:05 به مدت 25 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.