از ساعت به مدت

رادیو ورزش

دانشكده حقوق ورزشي

برندسازی و علائم تجاری در ورزش

برنامه "دانشكده حقوق ورزشی" یكشنبه 2 تیر، با حضور دكتر احمد یوسفی، دكترای حقوق خصوصی از فرانسه و دكترای افتخاری حقوق ورزشی از روسیه و مسئول روابط عمومی انجمن علمی حقوق ورزشی ایران، به موضوع برندسازی اختصاص داشت.

1398/04/03
08:57



به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر احمد یوسفی، دكترای افتخاری حقوق ورزشی از روسیه و مسئول روابط عمومی انجمن علمی حقوق ورزشی ایران، در خصوص بحث برندسازی و علائم تجاری در ورزش اظهار داشت: برند واژه ای است كه شاید در چند دهه اخیر وارد بحث های حقوقی شده است و به نوعی دادن یك سری حمایت های قانونی به صاحب فعالیت هایی است كه اشخاص به صورت اختصاصی به آن می پردازند. برند در قالب مالكیت های صنعتی و معنوی در دنیا دارای توسعه بسیار زیادی است و در كنار این برندسازی یا حمایت های قانونی، درآمدهای بسیار زیادی هم برای دارندگان این علائم پیش بینی شده است.
در كشور اسلامی ما نیز در این زمینه قوانین خوبی وجود دارد؛ هر چند كه به نحو مطلوب دارای حمایت و پوشش های كامل نباشد. پیوستن ما به كنوانسیون های متبوعه در این زمینه می تواند شرایط را به گونه ای هدایت كند كه خیلی از صاحبان مشاغل در ورزش از این حمایت قانونی بهره مند شوند.
وی، در پاسخ به این پرسش كه منظور از علائم تجاری در ورزش چیست و چه جایگاهی در ورزش كشورمان دارد، بیان كرد: علائم تجاری یا مالكیت فكری كه با اصطلاح "لوگو" معروف است، علامتی است كه می تواند شامل تصویر و نام تجاری باشد و صاحبان مشاغل از این علائم برای معرفی خود و دادن خدماتی كه بعضاً می تواند جنبه های اقتصادی سنگینی هم داشته باشد، استفاده می كنند. از نمونه لوگوها می توان آرم باشگاه پرسپولیس یا استقلال را مثال زد كه بر روی لباس بازیكنان حك می شود.
دكتر یوسفی، تصریح كرد: در دنیا، باشگاه های بزرگی مثل بارسلونا و رئال مادرید اجازه استفاده از برند باشگاه را حتی به تولیدكنندگان پوشاك ورزشی نخواهند داد؛ مگر اینكه در ازای هر استفاده ای كه از این برند صورت می گیرد، مبلغی را به خود اختصاص دهند. اگر به بازارهای ایران سری بزنیم، متوجه می شویم بدون اینكه مجوزی گرفته شده باشد و یا منفعتی برای باشگاه داشته باشد، بر روی لباس ها، از لوگوها یا علائم تجاری آن باشگاه استفاده شده است. در دیگر كشورها، باشگاه ها فروشگاهی را برای عرضه محصولات خود اختصاص می دهند و با قیمتی بسیار بالایی این محصولات را به فروش می رسانند و كسب درآمد می كنند.
برنامه دانشكده حقوق ورزشی، روزهای یكشنبه هر هفته، ساعت 12:30 به مدت 30 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

دسترسی سریع
دانشكده حقوق ورزشی