برنامه "44" روز جمعه 16 آذر با حضور مهدی حاجی وند، كارشناس اقتصاد به موضوع موانع و مشكلات ورود باشگاه های ورزشی به بازار سرمایه در كشور اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ مهدی حاجی وند، كارشناس اقتصاد با اشاره به اینكه یكی از مهمترین راههای خصوصی سازی در ورزش كه در دنیا تجربه شده استفاده از پتانسیل بازار سرمایه است در این رابطه اظهار كرد: بازار سرمایه تامین مالی بلند مدت در اختیار قرار می دهد. باشگاه ها می توانند در بازار سرمایه پذیرش شوند و پروژه های خود را تعریف كرده و منابع خرد و كلان هواداران خود را جمع كنند و در خدمت پروژه ها و نیازهای خود قرار دهند.
وی ادامه داد: بازار سرمایه علاوه بر اینكه ارزان قیمت است؛ خیلی سریع هم تامین مالی می كند. یكی از موارد مهم بازار سرمایه این است كه باید در این بازار شفاف عمل شود و صورتهای مالی، گزارش اداری، سود و زیان و ... را روشن ارائه كرد.
حاجی وند با بیان اینكه باشگاهی در كشور وجود ندارد كه در بازار سرمایه پذیرش شده باشد؛ پیرامون علت این امر توضیح داد: پیش شرط حضور باشگاه ها در بورس یا فرابورس این است كه گزارش مالی، دارایی، سودآوری و ... شفاف باشد. زمانی پیشنهاد شد كه پرسپولیس و استقلال در بورس پذیرش شوند ولی این دو باشگاه نتوانستند صورت مالی ارائه دهند و ما هنوز هم این مشكل را داریم. بعلاوه برای پذیرش در بورس باید چند سال اخیر شركت یا موسسه با سودآوری همراه باشد. درحالیكه باشگاه های ما سودآور نیستند و هر سال هم به رقم بدهی هایشان افزوده می شود.
وی در ادامه افزود: بحث دیگر مسئله برند است. استقلال و پرسپولیس صاحب برند هستند. ولی مشكل در اینجاست كه ما نمی توانیم برندها را در كشور ارزشیابی كنیم. همچنین نمی توانیم دارایی های باشگاه را شفاف مشخص كنیم. درضمن منابع درآمدی باشگاه های ما نیز مشخص نیستند.
این كارشناس تصریح كرد: وقتی باشگاهی وارد بازار سرمایه شود؛ هر سهامدار بسته به سهمی كه دارد می تواند اعمال نظر كند. باشگاه ها هر سال مجمع برگزار می كنند و همه سهامداران می توانند در این مجمع شركت كنند و باشگاه باید در مقابل سهامداران خود پاسخگو باشد.
برنامه "44" روز جمعه 16 آذر با اجرای امیدی تقدیم شنوندگان شد. این برنامه هر جمعه ساعت 11:35 به مدت 25 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.