ارتباطات ورزشی شنبه از ساعت 13:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

ارتباطات ورزشي

یك موبایل یك رسانه

برنامه "ارتباطات ورزشی" شنبه 10 شهریور، دكتر حمید قاسمی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، درباره جایگاه رسانه ای به نام موبایل مطالبی را ارائه كرد.

1397/06/11
09:00

به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر حمید قاسمی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، در پاسخ به این سوال كه آیا می توان تلفن همراه را به عنوان یك رسانه درنظر بگیریم، بیان كرد: بله؛ تلفن همراه زمانیكه به بازار آمد، یك مقدار جنبه لوكس و تشریفاتی داشت؛ اما امروز تبدیل به یك كالای ضروری برای تمام افراد جامعه شده است. یكی از تعبیرهایی كه از رسانه های مختلف به عنوان بالاترین ضریب نفوذ رسانه ای می شود، امپراتور رسانه هاست. یك دوره بسیار زیادی تلویزیون این نقش امپراطوری را با توجه به ضریب نفوذی كه در بین افراد جامعه دارد، یدك می كشید. در سخنرانی یكی از كارشناسان این تعبیر عنوان شد كه این امپراتوری خیلی زود از تلویزیون به فضای مجازی و به طور مشخص فضای اینترنت كشیده خواهد شد.
وی، تصریح كرد: تحقیقاتی كه سال 2006 انجام شد، نشان داد تا قبل از این سال بیشتر اوقات فراغت صرف تلویزیون می شد؛ یعنی افراد در طول روز بین 2 تا 3 ساعت وقت خود را با تلویزیون می گذارند؛ اما به مرور و با گسترش فضای مجازی و اینترنت این میزان زمان به نفع فضای مجازی تغییر كرد.
در این مسیر هنوز كامل تاج امپراتوری از سر تلویزیون بر سر اینترنت گذاشته نشده كه رسانه موبایل به میان آمده است. همه افراد اذعان دارند میزان زمانی كه در طول روز با موبایل صرف می كنیم، از سهم تلویزیون و دیگر رسانه ها بیشتر است. بدین ترتیب موبایل نه تنها یك رسانه است؛ بلكه در حال باز كردن جای خود به عنوان امپراتور رسانه هاست و بیشترین سهم و اثر را در زندگی ما ایفا می كند.
دكتر قاسمی، در پاسخ به این سوال كه چطور می توان از رسانه ای به نام موبایل در توسعه ارتباطات ورزشی استفاده كنیم، بیان كرد: امروز یكی از مطالعات جدی همین است كه هر رسانه ای كه از آن جهت دریافت و انتشار اطلاعات استفاده می شود، امتیاز بالاتری دارد. رسانه های قبلی مثل تلویزیون تنها امكانی كه داشتند، دریافت كردن اطلاعات بود؛ اما این فضا در فضای مجازی و نسل دوم اینترنت به یك فضای تعاملی دو طرفه تبدیل شد كه ما در آن نه تنها اطلاعات می گیریم؛ بلكه می توانیم اطلاعات هم منتشر كنیم. این امر در موبایل در بالاترین سطح خود انجام می شود.
گاهی كه رسانه های ورزشی مادر نتوانند در برخی صحنه ها حضور داشته باشند و اتفاقات خاص ورزشی رقم می خورد، موبایل نقش یك رسانه بزرگ را ایفا می كند و صحنه ای را ثبت و در فضای مجازی منتشر می كند. گاهی می بینیم كه بازدید كننده های آن صحنه از بازدید برخی رویدادهای مهم جهانی پیشی می گیرد. بنابراین موبایل امروزه به عنوان یك رسانه خیلی جدی جای خود را باز می كند. رسانه ای كه در هر لحظه و هر مكان می تواند حاضر باشد؛ هم می توان از آن اطلاعات گرفت و هم می توان اطلاعات را منتشر كرد.
برنامه ارتباطات ورزشی، با اجرای ایزدپرست، كاری از گروه علوم ورزشی است كه شنبه ها ساعت 13:35 به مدت 25 دقیقه از شبكه رادیویی ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
ارتباطات ورزشی