ارتباطات ورزشی شنبه از ساعت 13:30 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

ارتباطات ورزشي

انواع رسانه های بصری و نحوه تولید پیام در آنها


برنامه "ارتباطات ورزشی" شنبه 11 اسفند، در گفتگو با دكتر حمید قاسمی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، به موضوع رسانه های بصری و انواع آن پرداخت.

1396/12/13
08:18


به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر حمید قاسمی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، در ارتباط با رسانه های بصری گفت: هر نوع رسانه ای كه پیام های آن در قالب دیداری ساماندهی شود را می توان در فهرست رسانه های بصری دسته بندی كرد؛ از جمله: كتاب، مطبوعات، تلویزیون، سینما، بیلبوردهای تبلیغاتی. هر كدام از این رسانه ها با هدف و برنامه ای كه دارند، سعی می كنند پیام های مشخصی را به مخاطبین خود منتقل كنند.
دكتر قاسمی، تصریح كرد: مهمترین اصل، اصل نشانه شناسی است. افرادی كه در طراحی های بصری می خواهند پیامی را منتقل كنند، باید قدرت شناخت نشانه ها را داشته باشند؛ از عنصر نقطه گرفته تا خط و بسیاری عناصر دیگر كه خالق اثر بتواند پیامی كه مدنظرش است را به مخاطب منتقل كند.
وی، در پاسخ به این پرسش كه خالق اثر چطور باید اثرش را خلق كند تا هم فردی كه مبتدی است و هم كسی كه در این حوزه تبحر دارد، از آن درك مشتركی داشته باشند، بیان كرد: برخی از افراد هدفمند تلاش می كنند اثر بصری را خلق كنند كه با ظرافت و هنرمندی های خاصی برای افراد حرفه ای باشد كه قدرت رمزگشایی آن را داشته باشند؛ اما گاهی اثر هنری برای عام است و هنرمند تلاش می كند كه یك اثر عمومی داشته باشد؛ مانند بسیاری از جشنواره های فیلمسازی كه یك سری فیلم ها منتخب مردم و یك سری فیلم ها منتخب تیم داوری است.
طبیعتاً مردم با آنچه كه بهتر می فهمند و بیشتر به نیازهایشان پاسخ داده می شود، ارتباط مؤثرتری برقرار می كنند.
دكتر قاسمی، اضافه كرد: افرادی كه می خواهند برای عامه اثر هنری خلق كنند، ضمن اینكه باید به اصول نشانه شناسی توجه كنند، باید به ظرفیت رمزگشایی مخاطبی هم توجه داشته باشند كه آیا این اثر می تواند از طرف عموم مردم تشخیص داده شود و مردم با آن ارتباط برقرار كنند.
برنامه ارتباطات ورزشی، با اجرای ایزدپرست، كاری از گروه علوم ورزشی است كه شنبه ها ساعت 13:35 به مدت 25 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
ارتباطات ورزشی