برنامه "همیشه با ورزش" چهارشنبه 3 آبان، در گفتگو با دكتر جمشید تقسیمی، مدیر آموزش و مطالعات اقتصادی اتاق بازگانی استان اصفهان، به موضوع صادارت ورزشی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر جمشید تقسیمی، مدیر آموزش و مطالعات اقتصادی اتاق بازگانی استان اصفهان، در ارتباط با وضعیت ایران در بخش صادرات ورزشی، عنوان كرد: بعد از برنامه اول توسعه اقتصاد كشور كه از سال 68 تا 72 با گرایش و رویكرد جایگزینی واردات نتوانست اهداف اقتصادی را در كشور به تحقق برساند، گرایش توسعه صادرات در برنامه دوم و گرایش توسعه صادرات و هدایت واردات در برنامه سوم، چهارم، برنامه پنجم و ششم تا حدودی ادامه پیدا كرد. در برنامه دوم، سوم، چهارم و ششم بنده افتخار این را داشتم كه در تدوین استراتژی های كلان برنامه های توسعه كشور در بخش صادرات و تعیین اهداف كمی و كیفی بخش صادرات بتوانم خدمتی به كشور كنم.
وی، یادآور شد: تعیین مزیت های رقابتی و میزان رقابت پذیری كالاها، گام اساسی است كه می توانیم برای صادرات برمی داریم. ما در صنعت ورزش در صادرات دنیا اصلاً سهم قابل ذكری نداریم.
دكتر تقسیمی خاطرنشان كرد: كالاهای ورزشی به 5 نوع كالای كفش، پوشاك، توپ، قایق و سایر تقسیم می شود. در آمار سایت سازمان تجارت جهانی آمده است كه در سال 2016 سهم ما از صادرات كفش ورزشی 2 دهم درصد، پوشاك ورزشی 9 صدم درصد و سهم صادرات قایق، توپ و سایر كالاهای ورزشی صفر بوده است. ما در این مدت حدود 32 میلیون و 890 هزار دلار صادرات داشته ایم كه در مقابل صادرات جهان رقم قابل توجهی نیست.
وی، به فاكتورهایی كه در افزایش سهم صادرات كمك كننده است، اشاره كرد و گفت: دو مسئله كالای ورزشی را به سمت افزایش سهم از بازارهای جهانی هدایت می كند كه این دو مسئله شامل ماهیت كالا (كمیت و كیفیت كالا) و ارزش برند است. ما در ماهیت كالا ضعیف هستیم. قیمت تمام شده كالای ورزشی در ایران بالاست و هر سال افزایش پیدا می كند. از نظر كیفی هم مقداری در مقابل بازارهای جهان ضعیف هستیم؛ آن هم به این دلیل است كه تولید كننده وقتی می خواهد قیمت را كاهش دهد، از كیفیت كم می كند و در نهایت از دو طرف ضربه می خورد. سومین مشكل ما این است كه هنوز نتوانسته ایم یك برند ورزشی معتبر در دنیا مطرح كنید.
برنامه زنده همیشه با ورزش، با اجرای شهاب قاسمی و كارشناسی مازیار مهرانی، همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 18:35 به مدت یك ساعت و سی دقیقه تقدیم شنوندگان می شود.