جامعه شناسی ورزشی سه شنبه از ساعت 21:45 به مدت 15دقیقه

رادیو ورزش

جامعه شناسی ورزشی

نقش رسانه های ورزشی در اجتماعی كردن ورزش

برنامه جامعه شناسی ورزشی سه شنبه 17 مرداد با حضور انوشیروان آریامنش و محمدحسین معتمد هاشمی، محققان و پژوهشگران حوزه ورزش و رسانه به بررسی نقش رسانه های ورزشی در اجتماعی كردن ورزش پرداخت.

1396/05/18
09:23

به گزارش رادیو ورزش؛ امروزه ورزش زوایای مختلفی دارد و كاركردهای مثبت و منفی متعددی برای ورزش تعریف شده است. از كاركردهای منفی ورزش می توان به دلالیسم، اوباشگری، باند بازی و دوپینگ اشاره كرد.
انوشیروان آریامنش، محقق و پژوهشگر حوزه ورزش و رسانه پیرامون تكلیف رسانه ورزشی در اجتماعی كردن و تبلیغ موثر ورزش با توجه به نكات منفی آن اظهار كرد: نقش رسانه ها در حوزه های مختلف بسیار تعیین كننده و مهم است. بخش عمده افكار عمومی جهان را رسانه ها تشكیل می دهند. دنیای ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست و ارتباط بسیار تنگاتنگی بین ورزش و رسانه وجود دارد. حتی اگر این ارتباط كمرنگ شود؛ لطمه جدی به حوزه های مختلف ورزش وارد می شود.
در برنامه سازی ورزشی قرار نیست كه رسانه همیشه بهترین وجه ورزش را به تصویر بكشد. آنچه كه مسلم است این است كه ندیدن مسائل و مشكلات چیزی را حل نمی كند. چگونگی پرداختن به مسائل و اینكه چه ظرافت و هنری به خرج داده می شود؛ شرط اصلی این كار است. البته رسانه هم باید قوه تشخیص نقد سازنده از مخرب، و وجدانی كه نقد سازنده را در دستور كار قرار می دهد؛ داشته باشد.
آریامنش درخصوص تاثیر كاستی های ورزش در گرایش مردم به ورزش بیان كرد: اگر انعكاس این كاستی ها از حدی بگذرد؛ قطعا تاثیر منفی خواهد داشت. از آنجا كه حاشیه ورزش ما زیاد است؛ نمی توان این واقعیت را انكار كرد. ما اهالی رسانه باید مجرای عبوری داشته باشیم و هوشمندانه عمل كنیم تا فضا را كنترل و مدیریت نمائیم. ما باید حاشیه را به عنوان چاشنی دنیای ورزش بدانیم ولی خود ورزش نباید تحت تاثیر این مسئله قرار گیرد.
محمدحسین هاشمی، محقق و پژوهشگر حوزه ورزش و رسانه در رابطه با انعكاس زوایای منفی ورزش توضیح داد: نكته ای كه وجود دارد به بحث روزنامه نگاری تحقیقی برمی گردد. خیلی وقت ها اهالی رسانه مسیر اتفاق و فرآیند را تغییر داده اند. برای مثال میزبانی مسابقات جام جهانی كه اهالی رسانه در مورد فساد در اعطای میزبانی ها اطلاع رسانی كردند.
اگر مدیران ورزشی كشور ما بپذیرند كه اهالی رسانه مخالف آنها نیستند و عناد و دشمنی با آنها ندارند و اگر نقدی مطرح می شود؛ در جهت پیشرفت و حركت رو به جلو است؛ قطعا مطالبی كه از كاستی ها و نارسایی ها بیان می شود می تواند كمك سازنده ای به اصلاح امور و پیشرفت ورزش كشور داشته باشد. در این رابطه باید فرهنگ سازی شود. مدیران هم نباید با منتقدان طوری رفتار كنند كه هیچ انعكاس منفی در رسانه ها بوجود نیاید. بعلاوه آستانه تحمل مدیران باید بالا رود.
معتمد هاشمی در ادامه افزود: مدیران باید بپذیرند این صحبت ها از سر دلسوزی است كه به اصلاح امور در فدراسیون ها، هیئت ها و ... كمك می كند. اگر اصلاح و تغییر سریعا انجام گیرد؛ خانواده ها هم به رسانه و هم به نهادهای ورزشی اعتماد می كنند و این یك ارتباط در هم تنیده است. متاسفانه بعضی از مدیران با تهدید و تطمیع خبرنگاران مانع از انعكاس رخدادهای واقعی ورزش می شوند و اگر خانواده ها ببینند كه موضوعی خلاف واقع است؛ بیشتر تردید خواهند كرد.
برنامه جامعه شناسی ورزشی سه شنبه 17 مرداد تولید گروه علوم ورزشی و با اجرای محسن ابوفاضلی بود. این برنامه شب های سه شنبه ساعت 21:45 به مدت 15 دقیقه تقدیم علاقه مندان به مباحث جامعه شناسی ورزش می شود.

دسترسی سریع
جامعه شناسی ورزشی