جامعه شناسی ورزشی سه شنبه از ساعت 21:45 به مدت 15دقیقه

رادیو ورزش

جامعه شناسی ورزشی

آسیب شناسی رسانه های زرد در جامعه

برنامه جامعه شناسی ورزشی سه شنبه 10 مرداد با حضور محمد رضاپور و ابوالفضل تجرد، پژوهشگر و محقق به بررسی ویژگی ها و تاثیرات رسانه های زرد در جامعه پرداخت.

1396/05/11
08:06

به گزارش رادیو ورزش؛ محمد رضاپور، محقق و پژوهشگر پیرامون ویژگی های رسانه زرد اظهار كرد: مهمترین ویژگی رسانه زرد برجسته سازی مطالب است. تصاویر یك فوتبالیست، عكس های خانوادگی و خصوصی افراد و یا مطالبی كه درخصوص خشونت است به دلیل اینكه به این موارد ساده نگریسته می شود و تحلیل آسیب شناسی ندارد؛ مردم جذب آن می شوند. شگفتی و كشش به عنوان دو عنصر رسانه ای همواره مد نظر این رسانه ها هستند. تاكتیك های جنجال سازی خبری، تكیه بر احساسات زودگذر و داستان پردازی دراماتیك توسط این نوع رسانه برای نوشتن مطالب بكار گرفته می شود تا شگفت انگیزی و كشش را در مخاطب ایجاد كند و با جذب مخاطب فروش، سودآوری و حامیان مالی به دست آورد.
برای مردم عادی علاوه بر نقش های واقعی ستارگان ورزشی زندگی بیرونی آنها هم اهمیت دارد و یك نوع همزاد پنداری در آنها شكل می گیرد و الگوسازی ایجاد می شود. این وضعیت تا حدی مثبت است كه با تلاش و كوشش فرد همراه باشد و با هیجانات و احساسات زودگذر دنبال نشود. توجه به فرهنگ عامه پسندی در هر رسانه ای تا حدی كه به معرفی الگوها و قواعد اخلاقی بپردازد خوب است ولی بیشتر از آن آسیب رسان است چون به سمت هتك حرمت می رود و احساس عدم صداقت میان مخاطبان بوجود می آید كه سرانجام به ورشكستگی آن رسانه می انجامد.
ابوالفضل تجرد، محقق و پژوهشگر پیرامون تاثیرات رسانه زرد بیان كرد: رسانه های زرد ضریب نفوذ خود را مدیون دو نكته: 1- ابهام در موضوع و 2-اهمیت در موضوع است. عناصر هفتگانه خبری در همه رسانه های خبری وجود دارند ولی در رسانه های زرد روی دو عنصر شگفتی و كشش تاكید می شود. این نوع رسانه ها به تخریب و ترور شخصیت افراد، ورود به حریم ممنوعه مردم، داستان پردازی های كشش دار و تكیه بر احساسات زودگذر و تب دار جامعه تاكید می كنند و براساس همین منوال جلو می روند. رسانه زرد از اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری دور است. این رقابت نابرابری است كه هیچگونه كمكی نكرده و باعث تخریب هم می شود و فضایی تنش زا بوجود می آورد. این رسانه ها براساس سیاه نمایی رشد می كنند.
برنامه جامعه شناسی ورزشی سه شنبه 10 مرداد تولید گروه علوم ورزشی با اجرای محسن ابوفاضلی از رادیو ورزش پخش شد. این برنامه شب های سه شنبه ساعت 21:45 به مدت 15 دقیقه تقدیم علاقه مندان به مباحث جامعه شناسی ورزش می شود.

دسترسی سریع
جامعه شناسی ورزشی