اقتصاد و كارآفرینی دوشنبه ها از ساعت 13:35 به مدت 25دقیقه

رادیو ورزش

اقتصاد و كارآفريني

نقش رسانه در توسعه اقتصادی صنعت ورزش

برنامه اقتصاد و كارآفرینی دوشنبه 16 اسفند با حضور مهدی بیگلری، صاحب امتیاز روزنامه پیروزی و كارشناس حوزه رسانه و یعقوب سالكی نیا، مدیر هفته نامه فوتبالیست ها و از فعالین حوزه اقتصاد ورزشی به بررسی نقش رسانه در اقتصاد صنعت ورزش اختصاص داشت.

1395/12/17
08:26

به گزارش رادیو ورزش؛ مهدی بیگلری، صاحب امتیاز روزنامه پیروزی و كارشناس حوزه رسانه پیرامون كاركردهای مختلف رسانه در حوزه ورزش اظهار كرد: امروزه رسانه ها بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده اند. یكی از كاركرد های رسانه هدایت و پیگیری است. برای مثال آمریكا با داشتن 80 مدال طلای المپیك سعی می كند با تبلیغات رسانه ای رشته های جدید المپیكی ایجاد كند تا در المپیك بعدی مدال بگیرد. كاركرد دیگر رسانه تولید محصولات رسانه ای است. ژاپن برای پیشرفت فوتبال كشورش مجموعه كارتونی فوتبالیست ها را ساخت كه رشد 8 برابری مدارس فوتبال ژاپن را بهراه داشت. در حوزه اقتصادی می توان به جام جهانی مشترك كره جنوبی و ژاپن در 2002 اشاره كرد كه علیرغم اینكه هر دو كشور وضعیت مناسب اقتصادی نداشتند هزینه زیادی صرف كردند و بعد از پایان بازی ها رونق اقتصادی به هر دو كشور بازگشت.
بیگلری در ادامه افزود: ورزش دو بخش همگانی و حرفه ای دارد كه بودجه بخش همگانی دولتی است و بخش حرفه ای باید در بستر اقتصادی و بازار قرار گیرد. سرمایه گذار باید برنامه بلند مدت داشته باشد تا از سرمایه گذاری خود جواب بگیرد ولی چون سیاست گذاری ها در دست دولت است بخش خصوصی نمی تواند باشگاه داری كند و در عمل دور باطل وجود دارد.
یعقوب سالكی نیا، مدیر هفته نامه فوتبالیست ها و از فعالین حوزه اقتصاد ورزشی درخصوص نقش رسانه در توسعه حوزه ورزش بیان كرد: برزیل دهه 70 را صنعت ورزش نجات داد. طرح سیب كشور آلمان، ارتباط بین رسانه و صنعت ورزش است كه با شور و نشاطی كه ایجاد كرده به رشد اقتصادی و درآمد ناخالص ملی كمك كرده است. ولی در ایران این تعامل وجود ندارد و رسانه با ورزش و متولیان ورزش با رسانه ارتباط منطقی ندارند. در برنامه توسعه ششم نگاهی سطحی به این امر شده كه با تعامل سازنده این نگاه باید عمیق تر شود. در كشورهایی كه در ورزش درآمدزایی خوبی دارند ارتباط منطقی بین رسانه، صنعت ورزش و متولیان ورزش شكل گرفته است. امیدواریم این حلقه گمشده كه «ارتباط كجا و توسط چه كسی می تواند شكل بگیرد؟» بین رسانه به عنوان زبان گویا جامعه، هواداران ، باشگاه و سیاست گذاران در كشور پیدا شود.
برنامه اقتصاد و كارآفرینی دوشنبه 16 اسفند كاری از گروه علوم ورزشی، با اجرای حامد صفری تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 13:30 دوشنبه ها به مدت 25دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.

دسترسی سریع
اقتصاد و كارآفرینی