برنامه "بازاریابی ورزشی" شنبه 3 تیر با حضور دكتر وحید نثایی، كارشناس بازاریابی به بررسی كالاهای دست دوم اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر وحید نثایی، كارشناس بازاریابی پیرامون كالاهای دست دوم اظهار كرد: كالای دست دوم یا استوك به چند دسته تقسیم می شود. گروه اول استوك نو نام دارند كه كالاهایی هستند كه خط تولیدشان متوقف شده یا بیش از حد در ویترین فروشگاه مانده و یا محصول دچار آسیب دیدگی شده است. گروه دوم استوك كاركرده است كه مدت زمانی از كالای مورد نظر استفاده شده است. گروه سوم جعبه باز نام دارد و فقط بسته بندی آنها خراب شده است. گروه چهارم استوك رفرش است كه بیشتر شامل كالاهای الكترونیك می شود و تعمیری هستند.
نثایی درخصوص بازاریابی كالاهای دست دوم بیان كرد: ابتدا باید دید دغدغه مردم برای خرید این محصولات چیست؟ كالای كاركرده اگر مد یا برند باشد كه در داخل كشور وجود ندارد؛ گروه هدف این كالا افراد با درآمد متوسط به بالا هستند. اما درصورتیكه كالایی كه می خواهیم ارائه دهیم برند نیست یا برندی است كه در داخل كشور نیز وجود دارد؛ گروه هدف افراد با درآمد متوسط رو به پائین هستند كه دغدغه شان قیمت كالا است. نكته بعدی این است كه كالاهایی كه گارانتی ندارند باید توسط فروشنده گارانتی شود و به نوعی خدمات پس از فروش به مشتری ارائه شود. مورد بعدی ارائه اطلاعات كامل در ارتباط با كالا به مشتری است كه چرا كالا دست دوم شده است.
وی در ادامه افزود: در بحث های بازاریابی نموداری به نام چرخه پذیرش محصول وجود دارد. هر محصولی كه وارد بازار می شود اگر جدید و مد باشد 2/5 درصد از افراد جامعه كه به آنها پیشتازان می گویند این محصول را خریداری می كنند. پیشتازان جوان هستند؛ ریسك بالایی را قبول می كنند و درآمد بالایی دارند؛ مانند ورزشكاران و هنرمندان معروف. دسته دوم پذیرندگان اولیه هستند كه 14 درصد افراد را تشكیل می دهند و دسته پنجم پذیرندگان كُند هستند كه بعد از اینكه بقیه گروه ها قبول كردند؛ قیمت كالا پائین آمده یا كالا دست دوم شده و می توانند راحتتر كالا را خریداری كنند؛ كالا را قبول می كنند.
برنامه "بازاریابی ورزشی" شنبه 3 تیر كاری از گروه علوم ورزشی به تهیه كنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا كشكر تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.