برنامه "بازاریابی ورزشی" شنبه 6 خرداد با حضور دكتر وحید نثایی، كارشناس بازاریابی به مبحث موقعیت یابی در بازاریابی كالای ورزشی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ دكتر وحید نثایی، كارشناس بازاریابی پیرامون مدل موقعیت یابی اظهار كرد: یكی از مدل های بازاریابی موقعیت یابی (STP) است. افراد برای افزایش فروش كالا یا خدمت شان لازم است با این مدل آشنایی داشته باشند. در موقعیت یابی باید جایگاه محصول یا خدمت را محكم كرد و از این نقطه است كه برندینگ شروع می شود.
نثایی درخصوص اقداماتی كه جهت موقعیت یابی كالا یا خدمت باید انجام گیرد؛ بیان كرد: ابتدا باید به چرخه كالا یا خدمت توجه كرد. یعنی باید بدانیم آیا چرخه عمر كالا یا خدمت در مرحله بلوغ است یا از همان ابتدا كه تولید شده عرضه شده است یا اینكه انتهای چرخه عمر خود را در بازار طی می كند. خیلی اوقات اتفاق می افتد كه عمر كالا به اتمام رسیده ولی كماكان تولید می شود و در نتیجه خیلی بازار ندارد و نمی توان موقعیتی برای آن ایجاد كرد. نكته دوم توجه به زنجیره تامین است. به این شكل كه قبل از تولید كالا مشخص شود كه گروه هدف در چه شرایط مالی، فرهنگی، درآمد و سواد قرار دارند. اگر با توجه به این موارد كالایی تولید شود موقعیت یابی آن بسیار راحت تر خواهد بود كه به آن بازاریابی كششی گویند. در این روش قبل از تولید كالا، جیب و سلیقه مشتری ارزیابی می شود و با توجه به سطح درآمد و توقع مشتری از ابتدای زنجیره تامین، مواد اولیه گرفته می شود و مطابق آن تولید صورت می گیرد. در این شیوه مطمئنا كالایی كه تولید می شود با توقعات مشتری همخوانی دارد. نكته بعدی تبلیغات است كه می توان تبلیغات را قبل از تولید كالا انجام داد تا مشتری برای رونمایی و عرضه محصول تشنه شود. همچنین نمونه های رایگان یا با تخفیف از كالا در اختیار مشتری قرار داد تا مشتری حس دارا بودن و كیفیت كالا را تجربه كند.
برنامه "بازاریابی ورزشی" شنبه 6 خرداد كاری از گروه علوم ورزشی به تهیه كنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا كشكر تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.