برنامه بازاریابی ورزشی شنبه یكم مهرماه با حضور وحید نثایی، كارشناس بازاریابی به موضوع رفتار مصرف كننده در فضای مجازی اختصاص داشت.
به گزارش رادیو ورزش؛ وحید نثایی، كارشناس بازاریابی پیرامون اهمیت رعایت حریم خصوصی در تبلیغات مجازی اظهار كرد: هر فردی در هر جایگاهی دارای حریمی است كه حریم شخصی و خصوصی مهمترین آن بشمار می رود. ما برای تبلیغ كالا یا خدمت خود نباید حریم شخصی و خصوصی افراد را نقض كنیم. اگر این مهم بخوبی انجام گیرد؛ احترام دوسویه ای بین ما و مشتری بوجود می آید و باعث می شود كه برای اولین بار آنها وارد حریم ما شوند. در غیر این صورت رفتار آنها نسبت به فعالیت ما تغییر خواهد كرد. در این زمینه لازم است كه مشتریان را براساس مواردی چون سن، جنس، موقعیت جغرافیایی، موقعیت اجتماعی و ... گروه بندی كنیم تا دقیقا بدانیم با چه كسی باید چه ارتباطی بگیریم.
نثایی در مورد نحوه صحیح بكارگیری ابزارهای تبلیغ در فضای مجازی توضیح داد: ایمیل و پیامك ابزارهایی برای تبلیغات نفر به نفر هستند و ما نمی توانیم از این ابزارها برای تبلیغ انبوه استفاده كنیم. مشتری ها دوست ندارند زمانیكه ایمیل خود را باز می كنند؛ شاهد یك پیام عمومی باشند. در این شرایط مشتری خود را منحصر به فرد نمی بیند و تصور نمی كند كه همانی است كه شركت به دنبالش می گردد.
متاسفانه در اغلب موارد تنها به دلیل هزینه كمتر از پیامك و ایمیل استفاد می شود ولی هیچگونه برنامه ریزی روی آن انجام نمی شود. توصیه می شود در این زمینه استراتژی و راهبرد تعیین شود و دقت گردد كه چه محتوایی، برای چه كسی، كجا و در چه زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد.
نثایی درخصوص لزوم ایجاد تعامل با مصرف كننده در فضای مجازی بیان كرد: مشتریان در مواجه با تبلیغات مجازی رفتارهای متفاوتی بروز می دهند. در رفتار منفعلانه، افراد تبلیغ را می خوانند ولی واكنشی نشان نمی دهند. بعضی افراد هم به هیچ وجه تبلیغات را مطالعه نمی كنند. افرادی هم نسبت به تبلیغ واكنش نشان می دهند و تعامل برقرار می كنند.
رفتار مصرف كننده قابل مشاهده نیست مگر اینكه امكان تعامل با او وجود داشته باشد. اگر قابلیت جوابگویی برای مخاطب وجود نداشته باشد؛ تعاملی نیز نمی توانیم داشته باشیم. درنتیجه باید شماره تماس یا آدرس ایمیل ذكر شود تا امكان واكنش به مشتری داده شود.
برنامه بازاریابی ورزشی شنبه یكم مهرماه كاری از گروه علوم ورزشی به تهیه كنندگی محسن افضلی و با اجرای سارا كشكر تقدیم شنوندگان شد. این برنامه ساعت 13:30 شنبه ها به مدت 30 دقیقه از رادیو ورزش پخش می شود.